Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    Shakespeare/37

    Magyar produkció lép a nemzetközi kulturális piacra

    2021. április 21.
    A Trip WebSzínház valódi különlegességgel készül: Shakespeare/37 címmel indít új, online szériát, amely Shakespeare összes drámáját új kontextusba helyezi – de egészen különleges cinematográfiai módon az avantgárd szellemű Dogma-filmek által ihletve.

    37 ismert magyar dráma- és prózaíró, illetve költő írt húszperces etűdöket a reneszánsz mester egy-egy művéből kiindulva. A színházi jelenetek filmes eszközökkel feldolgozva új műfajt teremtenek: a Film/Színház műfaját. A sorozatot egy virtuális társulat hozza létre, amelyben a magyar kulturális élet jeles alkotói vesznek részt. A premiert a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében volt

    Erdős Virág: Montague és Capulet epizód
    Erdős Virág: Montague és Capulet epizód
    A TRIP a világban elsőként alkalmazkodott a hirtelen megváltozott kulturális körülményekhez, még 2020 tavaszán megalapította az Első Magyar Karantén-Színházat. Az egyedi kulturális platform híre 48 országban, több millió emberhez jutott el. Első websorozatuk – Jelenetek egy háztartásból (Láng Annamária, Simon Zoltán) – sikere láttán a TRIP WebSzínházának csapata úgy döntött, hogy feltárják a film és a színház közötti kapcsolat további lehetőségeit. A WebSzínház alkotói csapata olyan projektet keresett, amely a magyar és a nemzetközi közönség figyelmét egyaránt felkelti, így döntöttek William Shakespeare mellett: az áprilisban induló új sorozatban az ő műveit viszik a közönség elé. A websorozat az író teljes drámai életművét, azaz mind a 37 drámáját feldolgozza.

    Tasnádi István: Szeget szeggel epizód
    Tasnádi István: Szeget szeggel epizód
    37 kortárs magyar író – regényírók, drámaírók, költők és dramaturgok; Nádasdy Ádámtól kezdve a Kovács ikreken át, egész Kemény Zsófiig széles a spektrum – értelmezi újra a darabokat egy-egy jelenetben, elsősorban nem a cselekményre, hanem a művek lényegére koncentrálva, hasonlóan Tom Stoppard: Rosencrantz és a Guildenstern halott című darabjához. A szériában az írói előszó által „in medias res”, egyből a kiemelt jelenethez érünk, nyakig merülve a színdarab központi konfliktusába. Minden epizód középpontjában egy karakter vagy kulcsjelenet áll, ami minden esetben általános érvényű morális dilemma. Az etűdök a mindannyiunk számára ismerős emberi történetek lélekállapot-változásait, a szereplők tetteit és azok hatásait vizsgálják. Ez a módszer gyökeresen új látásmódot hoz a shakespeare-i világban: valósághű élményt és rendkívül színes érzelmi skálát kínál.

    A kiemelt jeleneteket feldolgozó epizódok átlagosan 20 percesek, ez a terjedelem a filmművészet világában ritka lehetőségeket kínál: a görög drámaírás hármas egységét – egyetlen helyszín, szűk időtartam, egységes cselekmény – kiaknázva az antik dráma szerkezetét 21. századi formába helyezi. Olyan lehetőségeket is megnyit, mint például a kameramozgás személyes, szinte intim jellege. Az egysnittes, vágás nélküli megoldással a nézői szemszög olyan intenzitást ér el, ami a mai, utómunkával „tökéletesített”, precíz vágásokkal létrehozott cselekményekhez képest merőben új élményt ad: a maga nyers, őszinte módján láttatja a színészi játék és az érzelmek ívét.

    Maros András: Tetszik, ahogy epizód
    Maros András: Tetszik, ahogy epizód
    Ez a szokatlan módszer olyasmit kínál, ami a film világában igazi ritkaság: Valódi együttműködést a színészek, az írók, a rendező és az operatőr között, egy szellemi műhelymunkát, ahol egymást inspirálva születnek nem hétköznapi Film/Színházi megoldások. Nincsenek merev korlátok, összemosódnak a műfajok. Az epizódok műfaji értelemben is változatosak; vannak köztük zenés videoklipek, verses elbeszélések, filmes látványok, vagy éppen a színházhoz közelibb megoldások – a végső forma a közös alkotás által születik meg. „Nagyon érdekes élmény filmről filmre ilyen szorosan és megkoreografáltan együttműködni, nem csak a színészekkel, de a stáb minden tagjával, akik adott esetben a kamera mögött bújva rendezik a díszletet, vagy rögzítik a hangot.” – meséli Meister Natália Nóra, operatőr.

    A sorozat fontos alkotórésze a zene, ami önálló szereplője az epizódoknak, nem csupán kísérőelem – maga is történetet mesél el. Atmoszférát teremt az egysnittes és egy helyszínen játszódó részekben, a filmzene műfajából merít. A sokszínűséget a sorozat két meghatározó alkotójának munkája fogja egybe: a rendező, Magács László, és az operatőr, Mesiter Natália Nóra. Az ő látásmódjuk révén kapcsolódnak össze az egyes epizódok. Az állandó motívum egy látványelem: egy gipsz Shakespeare-fej követi végig az epizódokat, így fűzve össze őket.

    Az epizódokat Budapest egyedi, rejtett, alig ismert helyszínein – ipari épületek, víztározók, a nyilvánosság elől elzárt házak – forgatják, ily módon minden látvány maga a valóság, nincsenek épített díszletek. A Shakespeare/37 című projekt kizárólag online lesz látható – angol felirattal is.

    Maros András: Tetszik, ahogy epizód
    Maros András: Tetszik, ahogy epizód
    „Mit is jelent számunkra a Film/Színház? Használjuk a filmtechnika legmodernebb eszközeit, de az átlagosan 20 perces epizódok mindegyikét egyetlen snittben vesszük fel. Ez a technika igen ritka a filmkészítésben, hiszen – és itt jön a színház – egy filmben nem adatik meg a színészeknek, hogy egy szerepet egy ívben éljenek át. Ezekben a webepizódokban egészen intim pillanatok és képek hozzák a nézőket testközelbe a színészekkel – ezt pedig a színház nem tudja, ott már az első sorban is méterek választják el a nézőket a színpadi tértől. A sorozat egészen egyedi lehetőséget kínál a nézőnek, hogy elmélyedjen egy színészi alakítás legfinomabb részleteiben is” – emeli ki Magács László, a széria rendezője.

    A sorozat a www.webszinhaz.com oldalán érhető el. A premier után, április 21-től minden szerdán egy új epizód jelentkezik a www.webszinhaz.com felületén. A szériát hosszú távra tervezik, és a jövőben további klasszikusok újrafelfedezését ígéri az alkotói csapat.

    Rendező: Magács László
    Jelmeztervező: Bartos Letícia
    Hangmérnök: Mészáros Gábor, Necz Balázs
    Operatőr: Meister Natália Nóra
    Animáció: Buda Flóra Anna
    Producerek: Csutak Tamás, Herner Dániel, Magács László

    SH 37 Webszínház Kft. Produkció© 

    Maros András: Tetszik, ahogy epizód
    Maros András: Tetszik, ahogy epizód
    A következő tervezett új epizódok április 21-től minden szerdán láthatók a www.webszinhaz.com felületén, este 20 órától:
    04.21. Maros András: Tetszik, ahogy
    04.28. Kemény Zsófi: Lieberman
    05.05. Balázs Juli: Szentivánéji álom
    05.12. Fabacsovics Lili: Hamlet
    05.19. Lackó Gábor: Shylock
    05.26. Totth Benedek: Titus
    06.02. Vörös István: III. Richárd

    Trip WebSzínház

    Kapcsolódó linkek

    • A sorozat trailere
    • Interjúk

      Az életem nyomokban tartalmaz boldogságot

      Papp János sokszínű életébe, pályájába engedett betekintést az interjú során és a címben megfogalmazott bölcsességet engedelmével, ajánlom mindenkinek, magamnak is megfontolásra!
      Lovas Ildikó
      2025. december 8.
    • Művészek írták

      Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde

      A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma.
      Szegő György
      2025. december 2.
    • Interjúk

      Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem

      Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt.
      Lovas Ildikó
      2025. november 23.

    Bemutatók képekben

    • Könnyűvel indul
      Vígszíház Házi Színpad Könnyűvel indul
      rendezőPass Andrea
    • Gettó
      Miskolci színház Gettó
      rendezőBéres Attila
    • Csongor és Tünde
      Nemzeti Színház Csongor és Tünde
      rendezőVidnyánszky Attila
    • A színházcsináló
      Orlai Produkciós Iroda A színházcsináló
      rendezőPelsőczy Réka

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu