Rangos magyarországi fesztiválon szerepel az Interaktív
A Magyarország egyik legnagyobb színházi eseményének számító fesztiválon idén is a kortárs magyar drámát ünneplik. A közönség csütörtökön 19 óra 30 perctől láthatja a Lendvai Zoltán által rendezett Interaktív című előadást, a Csokonai Fórum Latinovits Zoltán termében.
Az idei Deszka Fesztivál május 9. és 18. között zajlik, és nyolc helyszínen harmincegy előadást láthatnak az érdeklődők, a programot emellett zenei rendezvények, filmvetítések és beszélgetések is színesítik. A rendezvényre a határon túli színházak közül a szatmári színház mellett a kolozsvári, sepsiszentgyörgyi és szabadkai magyar színházak társulatai kaptak meghívást.
Varga Lóránt magyarországi drámaíró darabjának premierje ősbemutató is volt egyben, hiszen Lendvai Zoltán rendező munkája nyomán Szatmáron került először színpadra a rendkívül izgalmas, napjaink problémáit boncolgató darab.
Társulatunk visszatérő vendége a kortárs magyar drámák színreviteleit felsorakoztató debreceni seregszemlének: 2013-ban a Tasnádi testvérek (Tasnádi István és Tasnádi Csaba) által jegyzett Világjobbítókkal, 2016-ban a szintén Lendvai Zoltán által rendezett Spiró György Helló, doktor Mengele! című előadással, 2017-ben pedig a Visky András által írt és rendezett Pornó - Feleségem története produkcióval szerepeltünk a fesztivál műsorában.
„Mi történik akkor, ha öt tanár beszédbe elegyedik egymással? Törvényszerűen a gyerekekről, a tanári létről, a tanításról beszélgetnek, mintha soha nem lett volna más téma a világegyetemben. Nincs ez másképpen azzal az öt tanárral sem, akik egy külföldi útra kísérik el az iskola kórusát. A gyerekek már a szobáikban, a tanárok összegyűlnek egy kis baráti csevegésre – csak semmi formalitás, mi, felnőttek barátok között vagyunk.
De mi történik akkor, ha az egyik tanárnak konkrét terve van ezzel az estével? Eléri-e a célját, és ha eléri, akkor annak mindenki örülni fog? Ahogy telik az idő és válik könnyedebbé a hangulat, úgy bomlanak ki a vélemények egyre erőteljesebben a nevelésről, a szigorról, arról, hogy az engedékenység segíti-e előre a diákokat, és így az a következő generációt, vagy kell a szigor, a fegyelem, sőt, akár az erőszak. És persze, hogy hol van az a vonal, amit meg kell húzni, ami mögé már nem szabad belépni?
Az idő telik, a vélemények, szenvedélyek egyre nyíltabbak lesznek, és a téma már nem egy általános iskolát érint, hanem egy sokkal nagyobb léptékű intézmény irányításának kérdését feszegeti, mely kérdésben végsősoron mindenkinek döntenie kell, a tanároknak, de a nézőknek is egyaránt” – olvasható az előadás szinopszisában.
Az előadásban színpadra lép Nagy Csongor Zsolt, Bogár Barbara, Rappert-Vencz Stella, Varga Sándor és Méhes Kati. A produkció díszlettervezője Fornvald Gréti, jelmeztervezője pedig Szabó Anna. Az előadás létrehozásában ügyelőként és súgóként Varga Katalin dolgozott.
Szophoklész tragédiát írt, nem drámát – állítja a rendező. A tragédia szakrális forma. Amit hét színésszel: nem pszichológiai elemzésekre épülő dialógusokból formál meg az író-rendező. A kórusszerű vagy szóló dalok, a szakrális zeneiség, a költői tér és fények adják a teátrális formát. Az archaikus szöveg is a – szárd eredetű – Alessandro Serráé, ugyanő tervezte a díszletet, fényeket, ruhákat is.
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál.
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót.