Hírek
A Nemzeti Énekkar Pászti-bérletsorozatának második hangversenyén a francia zeneszerző, Poulenc Az emberi hang c. egyfelvonásosa hangzik el. A szövegkönyvet Jean Cocteau ugyanilyen című monodrámája (1928) alapján írta a költő, a zeneszerző és a főszerepet elsőként megformáló énekesnő, Denise Duval, aki nemcsak a librettó, de a zene kialakításában is együttműködött a zeneszerzővel. A La voix humaine-nek egyetlen – név nélküli – női főszereplője van, aki a darab egész időtartama alatt telefonál. Olyan monológról van szó tehát, amely a telefon által mégis párbeszéddé válik, a vonal túlsó végén ott a férfi, akivel ekkor beszél utoljára. A nő várja szerelmének hívását. Két téves kapcsolás után végre a férfi jelentkezik be, aki elhagyta őt. Hosszú beszélgetésük során a nő hol tárgyilagos, hol szenvedélyes, hol nosztalgikusan visszaemlékszik az egykori boldogságra, hol pedig szinte brutálisan őszinte. Végül felfedi, hogy halálos altatót vett be, s már nem is lehet rajta segíteni.
November 11.(vasárnap) 19:30 Olasz Kultúrintézet
Pászti bérlet 2. – Poulenc: Az emberi hang – Petrovics Emil: Lysistrate
Vezényel: Hamar Zsolt karmester
Közreműködik: Váradi Zita szoprán, Kertesi Ingrid szoprán, Kolonits Klára szoprán, Horváth István tenor,
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba), Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Az est második részében Petrovics Emil Lüszisztraté című egyfelvonásos vígoperája csendül fel. A közel 50 perces vígoperának három szereplője van: Lüszisztraté, valamint a női kar és a férfikar vezetője. Athénban, a Peloponnészoszi háború idején játszódik. A férfiak szörnyű háborút indítottak, amely elsősorban az athéni nőket viseli meg. A nők esküt is tesznek, hogy addig nem élnek házas-életet férjükkel, amíg azok be nem fejezik a háborút. A férfiak ettől persze nagyon szenvednek, verekedés tör ki, majd a nők elfoglalják a fellegvárat. Később már a nők is érzik a férfiak hiányát, férfiért imádkoznak, s énekelnek egy kuplét a női nem természetéről. Végül megszületik a béke, s helyreáll a szerelem egysége is. Lüszisztraté, a „csatabontó”, diadalmasan vonul be, s az opera a szerelem magasztalásával ér véget. A darab kiváló énekművészekkel szólal meg, mint Kertesi Ingrid, Kolonits Klára, Horváth István. A musicalből hatásos, szórakoztató és könnyen befogadható alkotássá formált opera megszólaltatására aligha mutatkozik ma elhivatottabb karmester Hamar Zsoltnál, aki maga is a szerző tanítványaként diplomázott a Zeneakadémián.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=0ecT2Hy2l-o
Kapcsolódó linkek
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.