Hírek
„Az igazi és legfőbb erőssége a Kecskeméti Nemzeti Színháznak, hogy fantasztikus színészek vagytok! A közönség ebből talán csak annyit lát, hogy az előadás csodálatos, de valójában ez egy kiváló társulat, kivételes színészi képességekkel, gyönyörű hangokkal” – hangsúlyozta Cseke Péter, a teátrum igazgatója, az Árpád-házi Szent Erzsébet életéről szóló előadás rendezője, a díszbemutató után.
Mint fogalmazott, az alkotók számára óriási öröm, hogy végre Kecskemétre is eljuthatott ez a nagy utat bejárt musical, korábban ugyanis Budapesten, más szereposztásban már látható volt, szeptember elsején és másodikán pedig – vendégekkel kiegészülve – a kecskeméti társulattal mutatkozott be a Margitszigeti Színházban.
Zsuffa Tünde, a regény írója felidézte a közös munka első pillanatait. „Szikora Róbertnek már tizenkét éve nagy álma, hogy musical formájában mutathassa meg Szent Erzsébet történetét. Most látta elérkezettnek az időt, így felkért a szövegkönyv megírására. Jeleztem felé, hogy mivel én nem vagyok színházi ember, legfeljebb egy regényt tudok belőle írni. Kellett is néhány hónap, mire beadtam a derekam. A pandémia nagy hatással volt rám, érzékennyé tett engem, így azt éreztem, itt az ideje, hogy kilépjek egy kicsit az írói komfortzónámból” – mondta, majd hozzátette: először a kor ragadta meg, a címszereplőre csak később kezdett el fókuszálni.
„Egyre inkább megismertem és ezzel együtt megkedveltem őt. Egy hús-vér nőről beszélünk, aki szenvedélyesen szerette az életet és a világot. Ha most élne, valószínűleg ugyanazokat az üzeneteket próbálná átadni nekünk, amelyeket a középkorban: hogy igenis létezik a szerelem, a barátság, az igaz hit és a hazaszeretet.”
Az író és a zeneszerző Zsuffa Tünde és Szikora Róbert személyében tehát már a kezdetektől adott volt. Ők kérték fel Lezsák Sándort a szövegkönyv megírására, aki aztán Cseke Péternek ajánlotta fel a musical rendezését.
„Az első pillanattól kezdve közösen álmodtunk a megvalósításról, hetente találkoztunk, együtt ötleteltünk a csapattal, nagyon harmonikusan tudtunk közösen dolgozni. Igyekeztem a lehető legpontosabban megvalósítani, amit Tünde a regényírás közben elképzelt. Fontos mérföldkő volt számomra, amikor a régi alkotótársak – Károly Kati zenei vezető, Szendrényi Éva díszlettervező és Berzsenyi Krisztina jelmeztervező – is csatlakozhattak a csapathoz” – idézte fel kezdeti emlékeit a rendező. A kecskeméti előadás ugyanezen nevekkel érkezett meg Kecskemétre is, az alkotók közé továbbá Túri Lajos Péter koreográfus csatlakozott.
A szereplők valamennyien a Kecskeméti Nemzeti Színház társulatának tagjai, Buch Tiborral kiegészülve. A címszerepben Bori Réka látható, a főbb szerepekben továbbá Koltai-Nagy Balázs, Sipos Imre, Szabó Dorottya, Märcz Fruzsina, Szerednyey Béla, Ferencz Bálint, Szegvári Júlia, Hajdú Melinda, Kovács Gyopár, Orth Péter, Varga-Huszti Máté, Aradi Imre, Mechle Christian, Lakatos Máté, Pál Attila, Sipos Áron, Sirkó László és Körtvélyessy Zsolt láthatók. Az előadásban nyolc gyermekszereplőt, valamint a teátrum énekkari művészeit és táncművészeit is láthatja a közönség.
Cseke Péter úgy véli, az elmúlt években számtalan kiváló musical született, mégis: ehhez hasonlóra még nem volt példa. Ahogy fogalmazott: Az Ég tartja a Földet a hit, a belső szépség, a szellem és a lélek találkozását dolgozza fel páratlan módon. „Rendkívül fontos állomása ez a magyar musicalszínjátszásnak. Bízom benne, hogy egyre több olyan darab születik majd, amely Szent Erzsébethez hasonló példaképeket állít a középpontba. Nagyon fontosnak tartom, hogy ma Magyarországon olyan történetek szülessenek, amelyeket magyar alkotók álmodnak színpadra, magyar hősökről, kiváló magyar színészekkel.”
A bérletrendszernek köszönhetően az ifjúság számára is elérhető lesz a 2023/24-es évadban az előadás. A tervek szerint közel tízezer gyermek fogja látni, ami az alkotók számára hatalmas öröm, hiszen hozzájuk éppúgy szól a történet és a tanítás, mint a felnőttekhez.
Az Ég tartja a Földet - Erzsébet, a szerelem szentje című musical egész évadban látható lesz a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház nagyszínpadán.
-
Interjúk
„Még mindig kíváncsi vagyok magamra”
Balázs Áron színművész, az Újvidéki Művészeti Akadémia tanára, aki feladta a társulati létformát a tanári hivatásért, ám maradt szabadúszó színész, így azóta Vajdaság minden színházában láthattuk játszani. Legutóbb a Zentai Magyar Kamaraszínház Sirályában öltötte magára a két karakterből gyúrt doktor szerepét. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Színházcsinálás: Liliomfi
Szigligeti Ede örökzöldje régi-új színház, erős mai tartalmakkal. Vecsei H. Miklós változatát ifj. Vidnyánszky Attila előbb a Budaörsi Latinovits Színházban vitte színre. Azt egyik társulatalapító produkcióként hozták létre. „A jó darabokat szokták átírni, nem a rosszakat” – idézték Mészöly Dezsőt. És évekig átütő siker lett. Ezt igazították most vígszínházira. A Liliomfi előadása ismét fergeteges. Szegő György -
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét.