Hírek
A többi Csehov-drámához hasonlóan a cselekmény itt is egyetlen helyzetre épül, amelyet a szerző aprólékos lélekrajzokkal bont ki és árnyal. Ljubov Andrejevna Ranyevszkaja földbirtokosnő öt év után hazaérkezik Párizsból, és meghatottan tapasztalja, hogy a városban és az otthonában mintha megállt volna az idő: mindenhol ugyanaz a harmónia, ugyanaz a nyugalom, mint utazása előtt. Hazatérésének örömét azonban beárnyékolja, hogy az időközben gazdag kereskedővé vált Lopahin rossz hírt közöl vele. Ha nem fizetik ki a felhalmozott adósságot, elárverezik a birtokot és a meggyeskertet. A dráma olyan állandó emberi érzéseket, állapotokat, helyzeteket tematizál, mint a tehetetlenség, a sikertelenség és az illúziókergetés.
A Tamási Áron Színház Sardar Tagirovsky-rendezte Meggyeskert előadása 2015-ben elnyerte a Pécsi Országos Színházi Találkozó közönségzsűri díját. A legjobb férfi főszereplőnek járó elismerést Pálffy Tibor kapta Lopahin szerepéért. A színészzsűri Fidelio-díját a 30 év alatti színész és színésznő kategóriában szintén a sepsiszentgyörgyi előadás művészei kapták: Benedek Ágnes Ánya, illetve Kónya-Ütő Bence Jása szerepének megformálásáért.
A jelenleg Budapesten élő rendező, Sardar Tagirovsky színész, bábszínész, a Maesteén Társulat vezetője, különböző kísérleti jellegű színházi előadások ötletgazdája. Olyan neves színházi alkotóktól tanult, mint Paolo Antonio Simioni, Oleg Zsukovszkij és Ascher Tamás. A rendező orosz gyökerekkel rendelkezik, ez is magyarázhatja, hogy ragaszkodott a darab eredeti címéhez, nem követte a magyar színpadokon hagyományos, Kosztolányi által javasolt Cseresznyéskert fordítást.
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.