Hírek
A világzene legnagyobb hatású hazai és külföldi előadói veszik birtokba a Müpát az új, Dupla W című sorozat koncertjein. A program során egy hazai és egy külföldi együttes produkcióját hallhatja a világzenéért rajongó közönség, amely nem csupán két koncertet kap egy estén – az extra élményt ugyanis a párosítás alapja garantálja, az a rokonság, amely egymás mellé rendeli a két produkciót. Ez természetesen nagyon sokféle lehet, Gaye Su Akyol és a Meszecsinka esetében a népzene és a pszichedelikus rock kapcsolata képezi a közös pontot, arról nem is beszélve, hogy két elementáris hanggal megáldott, démoni énekesnő áll mindkét zenekar élén.
A török Gaye Su Akyol olyan nagy török dívák hatására kezdett énekelni, mint Selga Bağcan és Müzeyyen Senar, de jelentős benyomást tett rá a Nirvana és Nick Cave, valamint a Sonic Youth zenéje is. Zenei pályája megkezdése előtt antropológiát tanult, ám miután találkozott az isztambuli Bubituzak együttessel, minden megváltozott. Első lemezüket 2013-ban vették fel, de a nemzetközi áttörés még három évig váratott magára. Második, Hologram Ĭmparatorluğu című albumuk megjelenése után megnyíltak előttük a kapuk, ami nem is csoda, hiszen ezen a korongon együtt van minden, amitől Akyol ellenállhatatlan: egy csodás hang anatóliai gyökerekkel, körülötte tradicionális hangszerek és pszichedelikus gitárok, a magasban szárnyalva Kelet és Nyugat között. Nem meglepő, hogy a The Guardian kritikájában Isztambul új hangjának nevezi Gaye Su Akyolt, és a korlátok átlépését, valamint a dramatikus színpadi megjelenést tekintve Björkkel állítja párhuzamba.
Az énekesnő új, İstikrarlı Hayal Hakikattir című albuma október 26-án jelent meg, és elsöprő sikert aratott a kritikusok körében. „A Gaye Su Akyol szerzeményeiben megjelenő török zene számtalan korszakában sincs hozzá fogható művész és nem is lesz” – olvasható a PopMatters kritikájában. A lemezen – melynek dalai a Müpában is felcsendülnek majd – az énekesnő tovább kalandozik a népzene, a pszichedelikus rock és az anatóliai pop vegyítéséből születő egyedi világban.
Az est hazai fellépője az Oláh Annamari nevével fémjelzett Meszecsinka, melynek története 2008-ban indult. Az akkor a Fókatelep együttesben szereplő énekesnő és a billentyűs Biljarszki Emil Fókaszalon néven duóként lépett fel, párosuk hamarosan állandósult, majd új tagokat kezdtek toborozni - így született meg a Meszecsinka, hetedhét országból befogadott hatásokkal. 2012-ben Meszecsinka című lemezükkel debütáltak, két évvel később pedig a Kinyílok című albummal léptek tovább, immár olyan utazásokat sejtetve, melyeknek inkább a befelé fordulás szab határt. Ez a belső út vezetett felkavaró, Álomban ébren című korongjukhoz is, melynek drámaisága meglehetősen ritka a magyar világzenében. Méltán kapta meg a 2018-as Fonogram-díjat a magyar nép- és világzene kategóriában.
November 4. 20:00 – 22:30 – Fesztivál Színház
Gaye Su Akyol / Meszecsinka
Dupla W
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.