Hírek
A fesztivált megnyitó beszédében Tompa Gábor fesztiváligazgató elmondta, a következő kilenc napban a kortárs színház meghatározó alkotói mellett fiatal, kezdő rendezők és társulatok is láthatóak lesznek Kolozsváron. Az igazgató a fesztivált a néhány napja elhunyt litván rendező, Eimuntas Nekrošius emlékének ajánlotta, akinek egyik utolsó előadása, a Sons of a Bitch a Klaipėda Drama Theatre előadásában vendégszerepel majd a fesztiválon.
Az Interferenciák nyitóelőadása Anna Badora rendezésében egy ókori tragédia és a huszonegyedik századi menekültválság egymás mellett értelmezésére tett kísérletet. Az előadás azt vizsgálta, alkalmasak-e a színház eszközei arra, hogy elmondjanak egy szörnyű történetet anélkül, hogy az a menekült-folklór részévé váljon.
A stúdióban szintén egy antik történet kortárs feldolgozása került bemutatásra az Interferenciák nyitónapján, Iszméné, Oidipusz lányának története a belgiumi Compagnie Khroma előadásában.
Pénteken, a fesztivál második napján a berlini Schaubühne Milo Rau által rendezett előadását láthatja a közönség. A Compassion. The History of the Machine Gun című előadás központi témája szintén a menekültválság. Az előadás szándékosan téved ellentmondásos területre, amikor olyan kérdéseket feszeget, mint hogy hogyan tűrjük el mások nyomorúságát és miért nézzük végig azt? Egyetlen halott Európa kapuinál miért nyom többet a latban ezer olyannál, akik a kongói polgárháborúban haltak meg? Az előadás nemcsak az együttérzésünk határairól, hanem az európai humanizmus határairól is gondolkodik.
A stúdióban Kurt Weill zenéjét és a weimari kultúra expresszionista dalait hallhatja péntek este a közönség, Sanda Weigl előadásában, akit Mat Maneri brácsás és Lucian Ban zongorista kísér.
Az előadások mellett számos járulékos program is zajlik már a fesztiválon: Részegh Botond A háború anatómiája című kiállítását a Tranzit házban péntek déltől láthatja a közönség, míg ugyanott szombaton 10 órától a digitalizált életmóddal járó döntéshelyzetekről szóló Digital Hermits című konferenciára kerül sor. A TIFF Házban pedig délelőttönként a meghívott előadások alkotóival találkozhat a közönség.
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.