Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    A gyermeki én (újra)felfedezése és a gyermekkor újraértelmezése Jankovics Anna szemüvegén keresztül

    Morva Daniella, Bicok Dorina
    2023. január 17.
    Jankovics Anna egyszemélyes verses játéka, a Világgá mentem kortárs költők művei által próbál választ találni gyermekkorunk égető kérdéseire, amelyeket hajlamosak vagyunk felnőtt korunkra is magunkkal cipelni.

    Miért fontos számodra a “gyermeki én” megőrzése?
    Szerintem a hétéves korig tartó időszakban – amikor még nem gondoltuk meg százszor, mit és hogyan mondjunk, illetve nem hatott még ránk semmiféle szociális körülmény – teljesen szabadok és önazonosak vagyunk. Ahhoz, hogy teljességben tudjuk megélni a hétköznapjainkat, mindenképpen szükséges megőrizni valamennyit ebből a szabad, gyermeki önazonosságból. Számomra ez kiemelkedően fontos kérdés, nem véletlen, hogy van bennem némi tudatos infantilizmus. 

    Mi ihletett téged a Világgá mentem című előadás színre vitelére?
    Egy személyes élmény ihlette az előadást: tíz évvel ezelőtt megtaláltam egy régi felvételt saját magamról és a bátyámról, ahogy házról házra jártunk betlehemezni. A bátyám rajzolt bajusszal, minimális átéléssel mondta el a szövegét. Ellenben én – akkor három évesen – a leragasztott szemüvegemmel, selypítve olyan elképesztően gátlástalan életörömmel léteztem az életben és a színpadon is, hogy mikor felnőtt szemmel újranéztem a felvételeket, mind színészként, mind magánemberként azt kérdeztem magamtól: hol van ez a csoda; az a megkérdőjelezhetetlen életöröm és szabadsag, ami áradt a hároméves kori önmagamból? Ez az élmény nagy hatást gyakorolt rám, ezért úgy éreztem, hogy az ilyesfajta gyermeki szabadságról és szemléletről mindenképpen szeretnék egy előadást létrehozni.

    Kizárólag a gyermekközönségnek szól az előadás?
    Eredetileg felnőtteknek készült a darab, amelyet számos helyszínen volt már lehetőségem előadni: többek között Dunaújvárosban, Szolnokon, illetve Tatabányán, de elvittem a Várkert bazárba és a MÜPA-ba is. Ezt követően olyan visszajelzéseket kaptam, amelyek azt sugallták: talán érdemes lenne gyermekközönségnek is bemutatni. Amikor először szembesültem ezzel a felvetéssel, kissé megijedtem, de belevágtam és örömmel tapasztaltam, hogy gyermekek számára is értelmezhető az előadás. Számomra az a legkülönlegesebb élmény, amikor a szülők gyermekeikkel együtt nézik meg az előadást. Nagyon érdekes megfigyelni, hogy a darab értelmezésben milyen különbségek ütköznek ki a felnőttek és a gyermekek között.

    Saját gyermeki éned is inspirált a karakter létrehozásakor?
    Abszolút! Gyermekként bennem abszolút megvolt a “Világgá mentem” életérzés, amikor egy gyermek tényleg el szeretne indulni,  és elkezd kipakolni a szó szerinti és az átvitt értelemben is. Az előadás során egy nagy hátizsákot viselek, amelyből folyamatosan pakolom ki a kellékeket. Egy idő után válik csak világossá, hogy az egész  “világgá menetelnek” a szülők válása az oka. Mindezt természetesen igyekszem játékosan tálalni.

    Hogy jött az ötlet, hogy kortárs gyermekverseken keresztül mutasd be a gyermeki lét örömeit, illetve nehézségeit?
    Saját magam válogattam össze azokat az újhullámos gyermekverseket, amelyek játékosak, ezáltal gyermekek számára könnyen befogadhatóak. Nagyszerű magyar gyermekversköltőink vannak, akikkel szerintem érdemes minél hamarabb megismertetni a kicsiket. A kortárs művek által ráadásul tökéletesen tudom reprezentálni a klasszikus gyermeki csapongást. A versek játékossága picit tompít a történet drámaiságán, de a válás motívuma vissza-visszatér. A gyermekirodalomban időről időre felbukkannak gyermekeket érintő nehézségek is, ezekről szerintem érdemes és kell is beszélni.

    Mit jelent számodra a gyermeki spontaneitás?
    Már csupán a szakmai érintettség végett is gyakran foglalkozom a spontaneitásunk fontosságával. A diplomamunkámban a “Színész mint gyermek” felvetést elemeztem. Egy színész rengeteget tud tanulni a gyermeki spontaneitásból, sőt, már szinte elengedhetetlen, hogy megőrizze azt, ami valljuk be, nem egyszerű feladat. A szívemhez ezért is áll közel a mondás: “akit az istenek szeretnek, megtartják gyereknek.”

    • Művészek írták

      Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde

      A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma.
      Szegő György
      2025. december 2.
    • Interjúk

      Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem

      Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt.
      Lovas Ildikó
      2025. november 23.
    • Interjúk

      „... az föld pedig vala ékesség nélkül való és puszta és setétség vala és az Úrnak lelke táplálja vala az vizeket…”

      …köszönés után a Vizsolyi Biblia szavaival fogad Csernus Mariann, akivel utoljára 3 éve beszélgettem, amikor a Bethlen Téri Színházban ismét előadta a Biblia maga által dramatizált változatát, amelyet négy évtizeden keresztül játszott szerte az országban.
      Lovas Ildikó
      2025. november 19.

    Bemutatók képekben

    • Gettó
      Miskolci színház Gettó
      rendezőBéres Attila
    • Csongor és Tünde
      Nemzeti Színház Csongor és Tünde
      rendezőVidnyánszky Attila
    • A színházcsináló
      Orlai Produkciós Iroda A színházcsináló
      rendezőPelsőczy Réka
    • Máli néni
      Miskolc kamara Máli néni
      rendezőCsiszár Imre

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu