Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Jeremy Lloyd, Márdirosz Ágnes, Barabás Botond 2018. június 22., péntek
spacer
Színházi hírek
Legfrissebb híreink
Már csak néhány napig tartják a régi bérlők helyeit a jegypénztárban!
Y.EAST fesztivál
Verebes Ernő: Gerendák
Háy János: A halottember
Fiatalok vették birtokba a színházat Egerben
Andrei Șerban 75 – miniévad a kolozsvári színházban


Képes hírek
Eötvös Péter az Operában
Kokan Mladenović Temesváron rendez
Vígnap 2011
Eszenyi Enikő köszöntése
Helmuth Stürmer
Ruttkai Éva-emlékdíj 2008
Eszenyi Enikő a Vígszínház igazgatója
Könyvbemutatók Kolozsváron
2018. március 14.
Igazi ’Mr. Bean Show’ – Réczei Tamás a Négyhangú opera bemutatójáról

Operát rendezni ajándék – mondja Réczei Tamás, a kecskeméti Katona József Színház első, felnőtteknek szóló operabemutatójának rendezője. A premier előtti napon kapcsolódási pontokról, szerelmetes viszonyról, elmélyültségről beszélgettünk.

Operát rendezni ajándék – mondja Réczei Tamás, a kecskeméti Katona József Színház első, felnőtteknek szóló operabemutatójának rendezője. A premier előtti napon kapcsolódási pontokról, szerelmetes viszonyról, elmélyültségről beszélgettünk.

- Az operát általában vagy nagyon szeretik az emberek, vagy elutasítják. Szerinted mi lehet ennek az oka?
- Ha racionálisan, a szöveg felől közelíted meg, és hagyod magad elbizonytalanítani attól, ha nem vagy nem teljes egészében érted, hogy mit énekelnek a művészek, akkor nagy valószínűséggel nem leszel rajongó. De ha a zene felől érkezel, ráadásul tisztában vagy azzal, hogy az operáknak meglehetősen egyszerű a történetük, akkor van esélyed arra, hogy közel kerülj a lényeghez. Időnként még most is hallani, hogy ’elavult műfajként’ emlegetik az operát, holott ennél innovatívabb műfajt alig találni, nem kis részben a produkciók létrehozását lehetővé tevő, jelentős anyagi erőknek köszönhetően.

- Ugyanakkor talán a legösszetettebb műfajról van szó.
- Operát rendezni ajándék, feltéve, hogy a rendező képes megbirkózni a hihetetlenül komplex feladattal. Az eddigi három opera-rendezésem közül kétszer, a Parasztbecsület és Kodály Székelyfonója esetén sikerült rátalálnom mély és lényegi kapcsolódási pontokra. Mozart Figaro házasságának rendezésekor elvesztettem ezt a küzdelmet.

- Meg kell érni a rendezőnek arra, hogy operát állítson színpadra?
- Valószínűleg igen, éppen a komplexitása miatt.

- Rendezőként mi a kiindulópont számodra?
- A komolyzenével való szerelmetes viszonyom. Bigott Bartók Rádió-hallgató vagyok. A mindennapjaim alapvető része a muzsika. Nem jártam zeneiskolába, de a kottával nyilván elboldogulok. A partitúraolvasás nagyobb feladat, ahhoz elmélyültebb ismeretekre van szükség, ebben a produkció zenei vezetőjére támaszkodom.

- A Négyhangú opera sok szempontból rendhagyó mű. Más eszközöket használtál?
- Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor egy játékfilm rendező lehetőséget kap arra, hogy reklámfilmet rendezzen. Igazi Mr. Bean Show... Egyszerűnek tűnhet, hiszen „csak” négy hangból áll, de zeneileg és a szöveg szempontjából is elképesztő nehéz feladatot jelent a szereplőknek. Kérdés, hogy az előadás mennyit ad azoknak, akik ismerik és értik a klasszikus műveket, és vajon mit közvetít azok számára, akik talán soha életükben nem hallottak még operaelőadást? Képzeld el, hogy bemutatót kell tartanod a kémiáról egy olyan közönségnek, ahol egymás mellett ülnek vegyészek és civilek. Milyen tematikát állítasz össze, hogy mindkét réteg számára befogadható és élvezhető legyen az előadás?

- Melyik számodra a hangsúlyosabb? A „vegyész” vagy a „civil”?
- Az utóbbiból indultam ki, de az előbbiről sem mondok le.
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2018. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a