Hírek

Tizenkét mondat Kocsis Zoltán emlékhangversenye elé – gondolatok Hamar Zsolttól.
Néhány évvel ezelőtt a biebrichi kastéy parkjában ültünk Zolival, a Rajna partján. Mozart Varázsfuvolája kapcsán beszélgettünk halhatatlanságról, illetve esendőségről. Én a Templomról, Tamino próbatételeinek jutalmáról elmélkedtem, mikor Zoli felkiáltott: – Érdekes, én ugyanezt tükrökkel azonosítom! Azt a kérdést teszem fel magamnak, hogy vajon mi található a tükör túlsó oldalán.
Nem értettem a hasonlatot. Hiszen Zoli nemhogy mindennapos vendég volt Sarastro birodalmában, de azon kevesek, kiválasztottak egyike, ki egész életében otthonosan mozgott ott, ahová mi, egyszerű földi halandók csak reménykedünk belépni.
Mégis félt a haláltól! Készült rá, birkózott vele, és rettegett tőle. Mintha megérezte volna, hogy hamarosan örökre belép a halhatatlanság csarnokába, és nem tér vissza többé Papageno erdei ösvényeire. Olyan űrt hagyva maga után, melyet rajta kívül más nem tud betölteni. Mi pedig legfeljebb csak emlékezhetünk rá, feltéve magunknak a kérdést: vajon mi található a tükör túlsó oldalán?
Ravel sorozata, a Couperin sírja egyrészt azért ide illő mű, mert benne a zeneszerző halott barátaira emlékezett, másrészt a zongoramű zenekarra hangszerelt változata Kocsis Zoltán munkájaként elénk állítja a zeneszerző-karmestert, aki az általa szeretett nagy komponisták dalainak és zongoradarabjainak szenvedélyes hangszerelője volt. Jelképesnek tekinthetjük, hogy ezt a művet az amerikai–magyar Thomas Kornél személyében a Kocsis nyomdokában járó új karmesternemzedék tehetséges képviselője vezényli.
Chopin e-moll zongoraversenyével a zongoraművész Kocsisra emlékezünk: a kompozíciót előadó Érdi Tamás csodálta Kocsis Zoltánt, és arra is lehetősége nyílott, hogy együttműködjék vele – mégpedig éppen Chopin-zongoraverseny előadójaként. „Mindig, amikor Chopint-t játszom, sokszor eszembe jut, vajon elégedett lenne velem? Nem tudom mind a mai napig feldolgozni, hogy nincs többé és nagyon hiányzik.” – mondja Érdi Tamás.
Az is szimbolikus jelentőségű, hogy befejezésül az együttes zeneigazgatója, Hamar Zsolt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar élén, négy kiváló énekes, Kolonits Klára, Bakos Kornélia, Horváth István és Kovács István szólójával kortárs magyar zeneszerző, Kovács Zoltán Missa Pannonica című oratorikus művének kibővített, 2019-es változatát vezényli. Kovács Zoltán a középgeneráció tagja, 1969-ben született, alkotói tevékenysége mellett az Operaház zenekarának fagottosa.
November 6., Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Kocsis Zoltán-Emlékkoncert – Bérleten kívüli hangverseny
Vezényel: Thomas Kornél (nyitómű) és Hamar Zsolt
Maurice Ravel – Kocsis Zoltán: Couperin sírja
Frédéric Chopin: I. (e-moll) zongoraverseny, op. 11
Kovács Zoltán: Missa Pannonica
Közreműködik: Érdi Tamás zongora, Kolonits Klára szoprán, Bakos Kornélia alt, Horváth István tenor, Kovács István basszus, Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba), Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Kapcsolódó linkek
-
Művészek írták
Sötét tónusban
David Doiasvili grúz rendező. Azaz, az összeomlott birodalom egyik utódállamából is hozza megélt tapasztalatait. Korszakváltásban él, mint egykor Moliére. Mai szóhasználattal, posztmodern kultúrák részesei. Mi is. Moliére műveivel „tanítani akart”, de ezzel el is takarta ítélkezését. A Tartuffe-on kora nevetett is, de be is tiltatta. Szegő György -
Interjúk
„Semmi másból nem áll a művészet szeretete, mint ráismerésből.”
A Budafoki Dohnányi Zenekar folyton-folyvást tágítja a határait – újabb és újabb vizekre evezve, hogy minél több hívet szerezzen a klasszikus zenének. A zenekar ügyvezető zeneigazgatója Hollerung Gábor Liszt díjas karmester. Vele beszélgettünk. Farkas Éva -
Interjúk
„Kardántengelyről csavarral.” A Kurázsival indul a Narratíva
Az induló és lépésről lépésre építkező Narratíva csoport első bemutatója a Kurázsi és gyerekei című, 1941-ben született Brecht-klasszikus Ungár Júlia fordításában. Az előadásnak a Radnóti Színház új játszóhelye, a Radnóti Tesla Labor ad helyet, az előadás rendezője Kovács D. Dániel. Vele beszélgettünk. Farkas Éva