Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Simor Ottó, Téglás Márton, Garaczi László, Bozsó Péter, Dézsi Éva Darinka, Újvári Zoltán, Bodolay 2018. július 17., kedd
spacer
Beszámolók
Híreink
Előadások
Műsor
Képgaléria
Írások
Igazgatóság
2017. december 17.
Diggerdrájver és Kripli Mari egy estén
Igaz történetek sorozata a Mozsár Műhelyben

A fenti cím megtévesztő. Szándékosan. Természetesen nem a két régi előadást hozták össze egy műsorba a Nagymező utcában. Csak a szereplők azonosak. Epres Attila és Lázár Kati. Mégis úgy érzem magam, mintha azt a kettőt látnám.

Azzal az örök színházi problémával szembesülök, hogy vajon baj-e, ha egy színésznek nemcsak erős karaktere, de kialakult, kiforrott eszköztára, ismerős hangja, tartása, mozgása van minden szerepben.

Lengyel Nagy Anna Élet.történetek.hu… sorozatában két igaz mesét láthatunk. A mi Józsinkét és Erzsikéét.

A mi Józsinknak semmije sincs, csak magához való esze. Mélyebbről jött, mint a Diggerdrájver Angliában dolgozó vendégmunkása, aki darukezelőként bizonyítja magának, hogy érdemes volt kimennie. Józsia semmiből küzdötte föl magát komoly pozícióba, mondhatni hatalmi helyzetbe. Az élet furcsaságait zseniálisan figyelte ki és fordította a maga javára. Falusi cselédként, pásztorgyerekként éppúgy, mint követségi mindenesként Moszkvában. Mindig tudta, hogyan tegye magát nélkülözhetetlenné. Mindig tudta, mire van szüksége a gazdáinak annyira, hogy azzal észrevétlen a markában tarthatja őket. Vagy legalábbis ő úgy érezheti, hogy uralkodik fölöttük. Mert nem idegen tőle Háry János önfényezése sem. Kalandja a követségre beosonni szándékozó Rákosi Mátyással csaknem népmesei.

Epres Attila folyton izgő-mozgó, nyughatatlan, megállni képtelen fickót játszik, a monológ alatt folyvást tevékenykedik. Megterít egy asztalt viaszosvászon abrosszal, egészen olyat, amilyen a Diggerdrájverben is szerepelt, gondosan rápakol mindenfélét, de úgy, hogy sohasem tereli el a figyelmet a szövegről, a történetről, a pár szóval telibe találó jellemzésekről.

Lázár Kati szükségképpen az ellenkezője. Ő mozgáskorlátozott voltát teszi bele a játékba, teszi a jellem részévé, illetve ellenpontjává. Jászai Marira, akit a Kripli Mari monológban keltett eleven életre, csak annyiban hasonlít ez a szerep, hogy itt is egy nagy akaratú, feltartóztathatatlan szenvedélyű asszonyt jelenít meg egyhelyben ülve. Valóságos anyatigrist, aki leukémiás gyerekéért küzd. Tulajdonképpen csak a hitével, az önbizalmával. Mást nem tehet. Egyszerű asszony, a betegségből és a gyógymódokból egy mukkot sem ért. Talán ez is a szerencséje. Az orvosi beszédből is csak a lényeget szűri ki.
A reménytelenséget. És szembeszáll vele. Nem hiheti el, hogy elvesztheti a kislányát. Mellette van, vele él a kórházban, amikor lehetséges, kimegy vele a körúti padra. Lázár Kati szinte csak a hangjával sugározza szét a Mozsár utcai teremben a csodatevő energiát. Ül és beszél az összetéveszthetetlen hangján, a maga jellegzetes hanghordozásával, a szöveg jellemet, társadalmi helyzetet közvetítő tempójával és tagolásával. De miközben átéli, el is tartja magától az asszony szenvedését, csöppnyi dicsekvést, magamutogatást is kever a hanghordozásába. Érdes, csaknem durva viselkedés ellensúlyozza és hitelesíti az érzelmességet.

Ritka, szokatlan élmény: két történet az életszeretetről. A színházszakmai kérdéseket meg modorosságról, elkopó eszköztárról, elnyeli az élet valósága.

Zappe László
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2018. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a