Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Stief Magda, Halmágyi Sándor, Czvetkó Sándor, Teremi Trixi, Pap Tibor 2018. augusztus 18., szombat
spacer
Térszínház
Híreink
Előadások
Műsor
Képgaléria
Írások
Igazgatóság
Térszínház
spacer
Eugčne Ionesco
Fordító: Gere György
spacer
spacer
Képgaléria: Előadás
Szereposztás
Mr. Smith:Kovács J. István
Mrs. Smith:Szamosvári Gyöngyvér
Mr. Martin:Balázsi István
Mrs. Martin:Zanotta Veronika
Tűzoltóparancsnok:Nagy Zsolt
Mary:Benedek Gyula
Nagy Zsolt
Rendező: Bucz Hunor
Díszlettervező: Kovács J. István
Jelmeztervező: Zanotta Veronika
Szcenikus: Perger László
Fordító: Gere György
Zene: Dávid Róbert
Hang: Bachraty Gábor
Fény: Urbán Gergő
Asszisztens: Kovács István Ákos
Bemutató:2008. 12. 13.
Előadás ismertető
Ionesco műve vitriolos látlelet a \"modern emberről\". Mellesleg minket is modernizálni akarnak, s látjuk az eredményt. Darabjának ítélete korunk emberéről esetleg meghökkentő volt a múlt század ötvenes éveiben, ma napi tapasztalatunk. Kemény és puha háborúink közepette a KÖZlés, a KÖZösségi lét és a KÖZös nyelv elvesztése és már- már lehetetlensége van félelmünk legmélyén. Ionesco műve vitriolos látlelet a \"modern emberről\". Ítélete korunk emberéről esetleg meghökkentő volt a 20. század ötvenes éveiben, ma azonban, a XXI.. század első évtizedében mindaz, amit feltár az ember lehetetlen helyzetéről, napi tapasztalatunk. Kemény és puha háborúk közepette a közlés, a közösségi lét és a közös nyelv elvesztése ember voltunkat fenyegeti. A XX. Század egyik sztárvendége azt találta mondani, de még inkább írni, mert grafomán volt az illető: \"Marx a feje tetejéről a talpára állította Hegelt.\" Közel egy évszázadig vizsgázott ebből több millió főiskolás és egyetemista golyóbisunkon. Bizonyára nem csupán nekem ütött szeget a fejembe, vajon kinek a fejéről állította Marx Hegelt a talpára? Talán a sajátjáról? Nyilván nyomta kopaszodó feje búbját Hegel bütykös lába. Unom a banánt felkiáltással fejre állt és felajánlotta Hegelnek a talpát. Abból az emberbaráti célból, hogy a továbbiakban ne a fején, hanem az ő talpán álljon. Ez lehet a legvalószínűbb, mert kinek lehet akkora feje, hogy rajta álljon Hegel a bütykös lábával. Summázat: 1. előbb Hegel állt a Marx fején, 2. később Marx állt a saját fején, 3. és az ő talpára állt a bütykös lábú humanista. Végül: hát amikor a talpak találkoznak? Ma árad a gazság, és ömlik a hazugság. Ma a kápók és kufárok számára a beszélő szerszám, a beszélő rabszolga is veszélyes. Legyen félrebeszélő, de legjobb, ha néma. Ionesco művének gnosztikus világképe negatív szintézis. Amikor odajut az ember, hogy semmit nem tud, semmire nem emlékszik, semmit nem hisz, csak mímeli a tudást, mímeli a szeretetet, a gondoskodást, a házasságot, a szerelmet, mindent, még az utánzást is mímeli, akkor közölni sem tud semmit. Horizontális és vertikális börtönében pojácaként tekereg. A kopasz énekesnő a közlés képtelenségének, a teljes hitehagyottságnak a drámája. Gnosztikus világa napjaink világvesztése és közhelyszerű alapigazsága. A politikai és a gazdasági hatalom ezt újabb és újabb trükkökkel kendőzi el. Felturbózza az emberi gyengeséget, kihasználja az emberi esendőséget, nehéz helyzetekben egyetlen célt szuggerál: a túlélést, egyébként meg utópikus világot ígér. Az előadásban az egydimenziós ember, a tömegember drámáját akarjuk megragadni. A fasizmus és a kommunizmus demagógiája mellé az önmagának sírva kezet csókoló önsajnálat és a presztízsfogyasztás vágyálma kerül. Ezt megélni hihetetlenül humoros, és rémeinktől szabadulhatunk meg, ha merjük kinevetni magunkat.
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2018. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a