Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Czikó Juliánna, Zayzon Zsolt, Kiss T. István, Máté P. Gábor 2018. augusztus 20., hétfő
spacer
Magyar Állami Operaház
Erkel Színház
spacer
spacer
spacer
Híreink
Előadások
Műsor
Képgaléria
Írások
Igazgatóság
Magyar Állami Operaház
spacer
Ludwig van Beethoven
Fidelio
Opera
spacer
spacer
Képgaléria: Előadás
Szereposztás
Rendező: Kovalik Balázs
Karmester: Fischer Ádám
Díszlettervező: Kovalik Balázs Angelika Höckner
Jelmeztervező: Benedek Mari
Karigazgató: Szabó Sipos Máté
Szövegkönyv: Georg Treitschke
Magyar felirat: Mesterházi Máté
Bemutató:2008. 10. 05.
Előadás ismertető
I. felvonás Politikai foglyok számára létesített börtön. Egy nõ az udvaron arról ábrándozik, milyen boldog lenne a szíve választottjával. Fidelióra gondol, arra a fiatalemberre, aki foglárnak jelentkezett, s aki egy ideje ugyancsak a börtönben él és dolgozik. A börtönparancsnok, Don Pizarro több ellensége raboskodik itt. Föltehetõleg az a Florestan is, aki Pizarro erõszakos önkényét és visszaéléseit nyilvánosan le akarta leplezni. Florestan hitvese, Leonora mindenesetre így sejti, s hogy megtalálja és megmentse férjét, férfiruhát öltve, Fidelio néven, munkára jelentkezett. Nemcsak a gondnok, Rocco bizalmát és megbecsülését vívta ki, de annak lánya, Marzelline is rajongással veszi körül õt. Jaquino, az ifjú börtönszolga szerelmével ostromolja Marzellinét. A lány azonban ismételten kosarat ad neki, sõt, azt is megvallja, amióta színre lépett Fidelio, Jaquino elvesztette nála minden esélyét. Vitájuknak épp a „rivális\" érkezése vet véget, aki nehéz teherrel, a megjavíttatott bilincsekkel jön vissza a börtönbe. Rocco igencsak elégedett Fidelio rátermettségével, s nem csinál belõle titkot: pártolja Marzelline férjhezmeneteli tervét. Persze egy jó házassághoz manapság nem elég ennyi: a pénz a szerencsét éppúgy befolyásolja, mint a hatalmat és az érzelmeket. Fidelio-Leonora számára természetesen riasztóak e gondolatok, s még mielõtt a házasság kérdését feszegetõk elõtt leleplezõdnék, arra kéri Roccót, vezesse a legszigorúbban õrzött rabokhoz. Minden terhet és kockázatot vállal, csak hogy kideríthesse, férjét itt tartják-e fogva. Rocco figyelmezteti: a börtönben végzett munka megkeményíti az ember szívét. Don Pizarro értesítést kap: a miniszter tudomást szerzett a jogtalanul bebörtönzött rabokról. Váratlan ellenõrzéssel akarja lebuktatni a helyzetével visszaélõ börtönparancsnokot. A legnagyobb veszélyt Florestan fogva tartásának fölfedezése jelentené; Pizarro el is határozza, hogy meggyilkolja foglyát. Tervét Roccóval akarja végrehajtatni, ám bármennyit ajánl is fel neki, a szörnyû tett elkövetésében a gondnok csak segédkezni hajlandó. Meghallva e beszélgetés végét, Leonora elhatározza: akárki legyen is az a titokzatos fogoly, a humanitás eszméjétõl vezérelve megmenti az életét. Miként a sötét fellegeken nyugvó szivárvány, úgy árad szét lelkében a remény, hogy szembeszállva az önkényes brutalitással, férjéért vállalhat áldozatot. Szavait tett követi: a parancsnok jóváhagyása nélkül kiengedi a rabokat a napfényre. Feldühödve érkezik Pizarro, és Roccót vonja felelõsségre, aki mentegetõzés-képpen a tavaszi levegõre és a király neve napjára hivatkozik. Felettesének haragját igazán azonban csak akkor tudja lecsillapítani, amikor arról a bizonyos rabról kezd beszélni, aki már soha többé nem láthatja meg a napfényt. Pizarro most úgy véli: jobb, ha eltekint a vakmerõ tett megtorlásától. Visszarendeli a rabokat, és sürgeti Roccót: azonnal fogjon hozzá a megbeszélt munkához. II. FELVONÁS Az intézmény legeldugottabb és legelviselhetetlenebb cellájában senyved a titokzatos fogoly: Florestan. Bûne annyi volt, hogy bátran síkraszállt az igazságért. Sorsa a lassú pusztulás. Kínoktól elgyötörten Leonoráról hallucinál mint angyalról, aki hamarosan megnyitja börtönét és az igazság mennyei világába vezeti õt. Rocco és Fidelio érkeznek a földalatti helyiségbe, hogy az alku értelmében megássák a sírt, mielõtt a parancsnok személyesen végezne áldozatával. Leonora elborzadva döbben rá: saját férjének ásta a végsõ nyughelyet. Megjelenik a gyilkos szándéktól hajtott Pizarro. Már rátámadna a bilincsbe vert rabra, amikor Leonora fölfedi kilétét, és pisztolyt rántva férje védelmére kel. Fölhangzik a miniszter érkezését jelzõ trombitaszó. Az örök szerelem diadalmaskodik. A sötét fellegek közül szivárvány ragyog elõ… Mesterházi Máté
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2018. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a