Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Stief Magda, Halmágyi Sándor, Czvetkó Sándor, Teremi Trixi, Pap Tibor 2018. augusztus 18., szombat
spacer
Térszínház
Híreink
Előadások
Műsor
Képgaléria
Írások
Igazgatóság
Térszínház
spacer
Sławomir Mrožek
Vatzlav
Tragigroteszk
spacer
spacer
Képgaléria: Előadás
Szereposztás
Vatzlav:Nagy Zsolt
Denevér:Benedek Gyula
Denevérné:Szamosvári Gyöngyvér
Jozsó, a fiuk:Csiba Gergely
Géniusz:Csuka János
Barbár:Csuka János
Jusztinia:Kaszás Villő
Odypusz:Kovács J. István
Maciej:Balázsi István
Fácán:Zanotta Veronika
Fuldokló:Rigó Csaba Dániel
Rendező: Bucz Hunor
Szcenikus: Perger László
Dramaturg: Józsa Péter
Jelmeztervező: Zanotta Veronika
Bemutató:2007. 11. 24.
Előadás ismertető
A darab fordítójának és dramaturgjának, Józsa Péternek Mrożek-ről és a darabról szóló tanulmányából: Ki Vatzlav? Te, én, vagy ő? Útja: karriertörténet. Sorsa: tragigroteszk. Polgár és antipolgár ütközik benne, vagyis polgári és antipolgári tézisek. Vérszívók és kiszívottak közepette életszerű jelenetekben bizonyosodhatunk meg a szabadság adta korlátokról, és a korlátok adta szabadságról. Ilyen körülmények között a valódi és önálló döntés lehetetlen. Minden hamisnak, utópiának vagy tévedésnek tűnhet. Mégis, meg kell találnia a helyes utat. Legalábbis illik törekednie rá. Olykor megalázkodik, olykor furfangot vet be, néha meg túlontúl alkalmazkodik, vagy épp félreáll az ember. Módszereit változtatja. Át akar telelni. Hősünk is.. Vatzlav sok alku árán végre beindul az emelkedés útján, és z emberi jogok egyetemes nyilatkozatából vett idézetekkel vetkőzteti pőrére „az igazságot\", ám jönnek a barbárok, és kőkeményen megvalósítják a létező demokráciát. Mrożek így nyilatkozott egy alkalommal műhelymunkájáról: „Engem csak a világ és az élet érdekel, mivelhogy én magam – másokhoz hasonlóan – is egy világ és egy élet vagyok. A világ és az élet, ez a minden, de mivel a minden az túl sok, és hogy ezt a mindent valahogy megfogjuk, irányítsuk, és magunkra, a megfoghatatlannál jelentéktelenebbekre alkalmazzuk, muszáj rajzolnunk, írnunk, előadnunk. Módszereket használnunk.\" A módszerek különfélék, de a cél, ugyanaz. A szerző nem volna hát hű önmagához, ha mást írna, mint tragigroteszket. Ez a darabja is épp oly mozaikos szerkezetű, mint más színpadi művei – a Tangót és az Emigránsokat kivéve. Ebben sem folyamatos a cselekmény, mozaikos, és ezért éppúgy újra kezdődnek a jelenetek, s éppúgy vegyíti a tézisszerű és életszerű elemeket. Ez nem feltétlen hátrány, de tény, és megnehezíti az egyértelmű realizmushoz vagy az egyértelmű stilizációhoz szokott magyar színház dolgát. A Vatzlav a világ színházaiban az egyik – talán a Tangó után – legtöbbet játszott Mrożek darab ez, amelyet a lengyel szerző 1968-ban, már ötödik éve emigrációban élve, írt. Ősbemutatója Svájcban volt, a zürichi Theater am Neumarkban, 1970-ben. A lengyelországi ősbemutatóra a kommunista cenzúra miatt még jócskán várni kellett, az csak 1982-ben történik meg, a varsói Teatr Polskiban.
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2018. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a