Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Mark Haddon 2017. szeptember 26., kedd
spacer
Kecskeméti Katona József Színház Üzemszínház
Szín-Tár Fesztivál Kecskeméti Katona József Színház Kelemen László Kamaraszínház Kecskeméti Ruszt József Stúdió Színház Kecskeméti Katona József Színház Bajai Nyári Színházi Játékok Kecskemét Országos Zenés Színházi Találkozó Udvarszínház Vándorfesztivál Kecskemét Kecskeméti Színház Erkély
spacer
spacer
spacer
Híreink
Előadások
Műsor
Képgaléria
Igazgatóság
Kecskeméti Katona József Színház Üzemszínház
spacer
Peter Hacks
Amphitryon
komédia két részben
spacer
spacer
Szereposztás
Jupiter:Kőszegi Ákos
Mercurius:Szokolai Péter
Amphitryon:Hegedűs Zoltán
Sosias:Epres Attila
Alcmene:Danyi Judit
Az éj:Báhner Péter
Rendező: Bodolay
Díszlettervező: Mira János
Jelmeztervező: Gadus Erika
Bemutató:2004. 07. 01.
Előadás ismertető
Köztudomású, hogy az Amphitryon-témát négy kiváló drámaíró is feldolgozta már. Ez az oka, hogy újra az anyaghoz nyúlok most. Ha ők négyen kevésbé kiválóak, nem lenne indíték eredményeik
átvételére.
Plautus írta meg a legerőteljesebb Amphitryont, Moliére írta a legügyesebbet,
Dryden a legszemtelenebbül érzékit, Kleist a legmélyebbet. A maga módján mindegyik felülmúlhatatlan, érdemes azonban megkísérelni, hátha jeles erényeik ugyanabban a darabban 'is egyesíthetők.
Az anyag „magja" az a kérdés, mi történik akkor, ha egy isten belekeveredik az emberi társadalom ügyes-bajos dolgaiba. Dőrének tekintjük akkor ezt az istent, nevetséges kizsákmányolóként gúnyolhatjuk: ezt tette Moliére és Dryden. De - így Plautus és Kleist, így én magam - fontosnak is tarthatjuk személyét. Akkor Jupiter
minden emberi lehetőségünk összefoglalója, megtestesítője; akkor -tökéletes emberként jelenik meg a valódi emberek között, ahogyan a majmok között Tarzan. Akkor e világ megzavarója és előrelendítője, amiképpen az emberi tökéletesség képzete mindig is megzavarta és előrelendítette a világot.
A helyzet egérszerre nevetséges és komoly. Plautus és Kleist elválasztotta a
nevetségességet a komolyságtól: Plautus gyönyörűségesen, de megismételhetetlenül, Kleist bonyolultan, ziláltan. Ami Plautusban ma elavult, nem egyéb, mint hogy ő még hitt a görög istenekben; ami Kleistben ma elavult, nem egyéb, mint hogy ő már nem hitt bennük.
(PETER HACKS: „AMPHITRYON"-OMHOZ)
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2017. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a