Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Juhász Judit, Juhász Judit, Tatár Gabriella, Kálid Artúr, Horváth László 2018. augusztus 14., kedd
spacer
Interjúk
Interjúk
A hét arca
Határtalanul
Ismeretlen ismerősök
A nemzet erdélyi színészei
Művészek írták
Beszámolók
2010. november 26.
Lehetetlen királyság

Albert Camus: Caligula című drámáját november 27-én mutatják be az Ericson Stúdióban. A főszerepet Karalyos Gábor játssza. A darabról a rendezővel, Csiszár Imrével beszélgettünk.

- Történelmi vagy filozófiai mű Albert Camus: Caligula című drámája?

- Camus a 30-as évek végén kezdte el írni a darabot, amely 1944-ben jelent meg. Mégsem történelmi, hanem filozófiai mű. Camus kortársa, Jean-Paul Sarte írt filozófiai művet történelmi köntösben, a Legyek című Elektra drámát. Itt azonban Camus szándékoltan nagyon kiszól, kibeszél, tehát a mondandóját, a gondolatiságát sokkal előrébb helyezi, mint a történelmi hűségre való törekvést, az esetlegesen meglevő történelmi tények felhasználását. Ezeket másodlagosként kezeli.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Dózsa Zoltán, Karalyos Gábor
Emiatt a darabot nagyon könnyű aktualizálni, de nem kell. Minden arról szól, amelyik korban bemutatják. A mű kész, a kérdés mindig, hogy a kor mennyire válaszol. A mi korunk most alakul és nagyon sok mindenben emlékeztet arra az időszakra, amikor a lehetetlent megcélzó császárok mások szabadságának az árán tettek szert szabadságra. Camus Hitler hatalomra jutása után írta ezt a darabot, de Caligula alakja mégsem helyettesíthető be a német diktátor személyébe. Caligula nem egysíkú figura, hanem egy borzasztó bonyolult lélek, aki rengeteg szenvedés árán jut felismerésekre. Nemcsak megteremti a diktatúrát, hanem megszenvedi.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Karalyos Gábor
Egy beteg elme rájön arra, hogy a lehetetlent kell megcélozni ahhoz, hogy az embereket a boldogság útjára lehessen vezetni. Rendelkezésére áll a korlátlan szabadság lehetősége és az eszközök, de nem könnyűszerrel, nem könnyű lélekkel cselekszik, hanem nagyon bonyolult lelki folyamat árán ébred rá ezekre a felfedezésekre.

 - A darabban elhangzik, hogy voltak már őrült császárok, de Caligula abban különbözik a többiektől, hogy logikával próbálja megvalósítani, megmagyarázni tetteit, amit csak kevesen próbálnak megérteni.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Kerekes József, Karalyos Gábor

- Itt ugyanaz a gondolat folytatódik, mint Camus egész életművében. A Caligulában ugyanazt írja meg, amit a Közönyben, vagy a Sziszüphosz mítoszában. Az ember egy abszurd világgal áll szemben, ahogyan Caligula is felállít elénk egy abszurdumot. Mi, emberek megpróbálunk ebben az abszurd létben élni és nem tudunk mást tenni, mint kifejezni tiltakozásunkat: összeesküvést szervezünk és megpróbáljuk ezt az abszurdumot megtörni. Ez az ember feladata a világban, de mint Sziszüphosz mítoszából tudjuk, eléggé felesleges vállalkozás.

- Az ember mégis vágyik a végtelen, a tökéletesség, a boldogság elérésére. A művészet az, amely megpróbálja megérteni, kifejezni. Lehet azt mondani, hogy Caligula művész?

- Nagyon sokszor elhangzik  a darabban: „irodalmár vagyok”. Caligula is költő, Scipio is az. Camus sokat játszik ezzel a gondolattal, de én úgy gondolom, hogy ez inkább Camus-nek a vágya. Mindig bizonyítani akarta, hogy ő művész. Állandó harcot folytatott, hogy művészként elismerjék.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Jelenet az előadásból
A filozófiáját nem hosszú esszékben, hanem irodalmi alkotásokban hozta létre. Nem akart száraz filozófus lenni, többet akart megmutatni a világból. Így fogalmazta meg: „Egy élet értelme, a művészet nem lehet más, mint hogy hozzájáruljon a minden emberben és a világban föllelhető szabadság és felelősség növeléséhez.” Ezért kerül annyiszor a művészetről való elmélkedés a darabba. Caligula művész, egy nagyon perverz művészet az övé, a halál művészete. Ez is elhangzik a költői verseny végén: ”Az én életművem a halál."

- Talán csak Charea az, aki megpróbálja megérteni Caligulát. Valóban képes rá?

- Nem lehet Caligulát megérteni. Annyit ért meg, hogy egy abszurd világban él. Az emberek nyugodtan akarnak élni, de Caligula naponként, percenként felborzolja ezt a nyugalmat, felrúgja a rendet, kiszámíthatatlanságot okoz és ez az emberek számára egy élhetetlen világot teremt. Charea ezt ismeri fel, ezt olvassa Caligulára.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Újréti László, Karalyos Gábor
Charea irodalmár, valamikor Caligula tanítómestere volt. A darab úgy kezdődik, hogy Caligula a darab elején eltűnik és három nap után egy teljesen új személyiségként érkezik vissza. Világnézetet vált. Egy olyan emberré válik, aki az egész környezete számára ismeretlen. Mindenki mást lát, mindenki másra emlékszik.

- Caligula szerepét Karalyos Gábor játssza, akit új oldaláról ismerhetünk meg.

- Nagyon összetett feladat, sok kívánnivaló van. Azt mondja magáról Caligula, hogy 29 éves, tehát sokkal nem lehet több, aki alakítja. Ez a fiatalember egyszerre Camus filozófiájának a szócsöve, tehát tökéletesen, precízen kell fogalmazni, átvinni az ő gondolatait a néző gondolatvilágába. Ugyanakkor egy bohóc, aki komédiázik, packázik az emberi élettel, megalázza a környezetét. Fele részben filozófus, fele részben ripacs.

Végig játszik, tudja, hogy halál vár rá, de addig is végig kell járnia az utat, őrült magányát maga előtt görgetve, véres cselekedetekkel minél nehezebbé téve. Abszurditásokkal az abszurd világ ellen. Az emberek azonban csak rövid ideig tarthatók bizonytalanságban, mert szeretnek biztonságban élni. Kiszámítható, logikus világra van szükség, még akkor is, ha az csak egy hamis, látszat rend.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Jelenet az előadásból

Caligula sem bírja sokáig elviselni tettei súlyát, visszagördül rá Sziszüphosz köve. Tükörmonológjában beismeri, hogy tévedett, mert a pusztítás és a „mindent szabad” hozzáállás csak látszólagos szabadság. Az igazi szabadság a korlátok tudatában való építkezés. Komoly vagy nem? „Még élek!” –mondja groteszk mosollyal a darab végén.

Váradi Nóra
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2018. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a