Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Lukács Sándor, Kelemen István 2018. július 21., szombat
spacer
Interjúk
Interjúk
A hét arca
Határtalanul
Ismeretlen ismerősök
A nemzet erdélyi színészei
Művészek írták
Beszámolók
2017. november 16.
Az intrikus és a „cuki”

Gradsach Zoltán, a fiatal operaénekes-generáció baritonja a számára legkedvesebb karaktervonásoknak köszönhetően az operatörténet mindegyik korszakában megtalálja a helyét. 2011-ben diplomázott a Zeneakadémián; pályájának fordulatairól, szerepeiről és a zenei pályára lépőknek szóló véleményéről, tanácsairól kérdeztem.

A zenei pályája a hegedűvel indult, majd később a nagybőgő is szerepelt a hangszerei között. Hogyan lett énekes?
– Már kisgyerekként is folyamatosan énekeltem, ezért édesanyám úgy döntött, hogy beírat zeneiskolába, gitározni, mivel amellett jól lehet énekelni. Viszont a beíratáskor édesapám tudott csak elkísérni, és ahogy jöttünk ki a zeneiskolából, már leendő gitárosként megláttam egy hegedűt – nagyon tetszett – és édesapám az arckifejezésem láttán megkérdezte: - Menjünk vissza, és akkor te olyat kérsz? Kitörő lelkesedéssel válaszoltam igent. Így hegedültem 10 évig – nem gyakoroltam túl sokat, de nagyon szerettem, csakúgy, mint az éneklést a zeneiskola kórusában.
Végül a szolfézstanárom tanácsolta szüleimnek, hogy mindenképpen vigyenek el énekelni, mert „a gyerek olyankor érzi jól magát, amikor énekel” – tehát az éneklés ott volt mindig, csak mellette voltak más hangszerek is. A nagybőgő pedig úgy jött, hogy elmentem felvételizni Győrbe, és ott az igazgatóhelyettes mondta, hogy „Jó-jó, igen, felvételiztem ének szakra, de látják, hogy hegedültem – most nincsen bőgős, nem akarok-e bőgőzni?” Így aztán három évig tanultam nagybőgőn.

Az énekes pályája kanyarai közül egy másik volt, amikor úgymond prózai színészként a Nemzeti Színházban, Závada Pál Magyar ünnep c. darabjában is fellépett.
– Závadának ez egy zenés darabja, ebben mi voltunk a görög kar, narráltuk a történéseket  – az állandóan változó szerepek zenéjét Bella Máté szerezte. Ahogy ez lenni szokott, a legtöbb kis zenés opusz a próbafolyamat alatt született, de ez mit sem rontott az élményen. Én előtte két évet jártam Színitanodába, ezért is jelentett olyan sokat, hogy részt vehetek egy ilyen színdarab előadásában is. A próbafolyamat legelejétől részt vettünk a munkában. Nagyon hálás vagyok az élményért, hogy Nagy Marit, Söptei Andreát közelről láthattam játszani, és ahogy együtt dolgoztunk Alföldi Róberttel és a fiatalabb színészekkel.

Van álomszerepe? Akár olyan, amit nagyon szeretne elénekelni, vagy netán már énekelt is, de folyamatos kihívásokat tartogat?
– Persze, vannak álomszerepeim, de eddig mindig jókor jött minden. Kicsit közhelyesen hangzik talán, de konziban a legtöbb fiúhoz hasonlóan én is elkezdtem Papagenót énekelni - csak abban én teljesen otthon éreztem magam. Papagenónak minden aspektusa olyan, amiért nekem nem kell túl sokat „csinálnom”, mert úgy érzem, hogy nagyon közel áll hozzám. Vannak persze álomszerepek, amiket szeretnék elénekelni.
Az első mű Britten: Lukrécia meggyalázása volt, amiben a Magyar Állami Operaházban énekeltem. Előtte nem ismertem ezt a darabot, és egy közép-szerepet énekeltem benne. Azt a munkát nagyon élveztem. Kétféle karakter áll hozzám igazán közel – az intrikus, és a „cuki”; ezeket nagyon szeretem.

Mit tanácsolna azoknak a fiatal tehetségeknek, akik most kezdik az éneklést?
– Csak azt tudom nekik mondani, hogy mindenképp induljanak el ezen az úton. Akármilyen spirituálisan hangzik, én tényleg azt gondolom, hogy ha az ember művészettel foglalkozik, megismeri a darabokat, átengedi őket magán, attól jobb lesz a világ. Szóval bárki elkezdi, annak azt tanácsolom, hogy mindaddig csinálja, amíg ez neki örömet és boldogságot okoz, a saját útján pedig tudni fogja, hogyan birkózzon meg a szembejövő nehézségekkel. De mindig megéri.

Hajdú Lívia
Forrás: Fotók: theater.hu – Ilovszky Béla
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2018. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a