Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Lukács Sándor, Kelemen István 2018. július 21., szombat
spacer
ÍRÁSOK
Interjúk
A hét arca
Határtalanul
Ismeretlen ismerősök
A nemzet erdélyi színészei
Művészek írták
Beszámolók
2018. június 15.
Impressziók – Monet-tól Van Goghig, Matisse-tól Warholig
MODEM Debrecen – Június 19. – 2018. szeptember 23.

Monet, Degas, Cezanne, Van Gogh, Modigliani, Matisse, Picasso, Warhol, Lichtenstein és Francis Bacon művei a Johannesburgi Művészeti Galéria gyűjteményéből – A tárlat kurátora: Simona Bartolena és Süli-Zakar Szabolcs

Több mint félszáz alkotás, olajfestmények, akvarellek és grafikák, egy olyan kiállításon, mely több mint egy évszázad művészetén vezeti keresztül a látogatókat a korszak legkiemelkedőbb művészeivel, Claude Monet-tól Edgar Degas-ig, Dante Gabriel Rossettitől John Everet Millais-ig, Pablo Picassótól Francis Baconig, Roy Lichtensteintől Andy Warholig. A mintegy 10 milliárd forint biztosítási összértékű tárlat 2018. június 18-án nyílik a MODEM-ben.

A Debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ június 19. és szeptember 23. között mutatja be a Johannesburgi Művészeti Galéria mesterműveit. A dél-afrikai galéria 1910-ben nyitotta meg kapuit a közönség előtt, s páratlan értékű művészeti kinccsel büszkélkedhet. A kontinenseken átívelő, több országot összekötő, hosszas előkészítő munka és komoly diplomáciai közbenjárás eredményeként június 18-án este megnyílik az a kiállítás, amelynek anyaga Európában Magyarországon, azon belül is a debreceni MODEM-ben látható elsőként ilyen léptékben bemutatva. Az impresszionista törekvéseket, illetve az azt megelőző, majd folytató művészeti irányokat felvonultató tárlat műveit októberben a MODEM-ből Genovába szállítják.
Claude Monet: Tavasz
A kiállítás több mint ötven, a méltán nagy hírű dél-afrikai képtárból érkező művet mutat be, köztük olajfestményeket, akvarelleket és grafikákat, melyek több mint egy évszázad nemzetközi művészettörténetén vezetnek keresztül, a 19. századtól a 20. század második feléig, a legjelentősebb alkotók műveit felvonultatva Courbet-tól Corot-ig, Monet-től Degas-ig, Rossettitől Millais-ig, Picassótól Baconig, Lichtensteintől Warholig.

A koncepcióról
A kiállítás első szekciója a 19. századi angliai törekvésekkel indul; a preraffaeliták legjelesebb képviselői által jegyzett művekkel, köztük John Everett Millais és Dante Gabriel Rossetti alkotásaival. Utóbbitól érdemes kiemelni a Regina cordium című mesterművet, a szívek királynőjét, Elizabeth Siddal-t, akivel a festő intenzív, de tragikus kimenetelű szerelmi kalandot élt meg, s amely a nő valószínűsíthető öngyilkosságával ért véget. Lawrence Alma-Tadema festménye Az elsőszülött halála, egy sötét és képzelettársításokban gazdag egyiptomi környezetben játszódó kifinomult és melankolikus jelenetet ábrázol, amit William Turner két érzéki tájképe követ.

A preraffaeliták után, megbontva a kronologikus gondolkodást, rajzokat és grafikákat láthatunk az egész kiállítás időszakát átölelő alkotói korszakból, többek között Vincent Van Gogh szénrajzát (Idős férfi portréja), Amedeo Modigliani rendkívül érzéki nőábrázolását, Matisse és Picasso munkáit.

A Barbizoni Iskola festői közül azok jelennek meg az Impressziókon, akik az igazság keresésének újfajta megközelítését választották, a plein air festésmódot. Jean-Baptiste Camille Corot kis tájképe, Gustave Courbet normandiai Étretat sziklái és Jean-François Millet tipikus parasztábrázolása mind szerepel a kiállításon.

Az impresszionista festőket olyan alkotások vezetik be, mint Johan Barthold Jongkind és Eugéne Boudin könnyed tengerparti festményei. A tárlat egyik fő egységét adó impresszionisták csoportját olyan kimagasló művek képviselik, mint Edgar Degas táncosnőket ábrázoló pasztellképe, Claude Monet Tavasz című olajfestménye és Alfred Sisley színes folyópartja. Ugyancsak „főszereplőkkel” képviseli magát a posztimpresszionista szcéna, innen többek kötött Paul Cézanne, Paul Signac, Pierre Bonnard, Edouard Vuillard, Andre Derain alkotásai láthatóak.

A gyűjteményt reprezentáló válogatás figyelmet szentel a 20. század Dél-Afrikája művészetének is: az ezt bemutató szekcióban főként a helyi expresszionizmus egyik jelentős képviselőjének számító Maggie Laubser, továbbá Maude Sumner, Selby Mvusi és George Pemba munkái kerülnek a falakra, akik művészetében határozott érdeklődés figyelhető meg az ország hagyományait is elmesélő társadalmi kérdések iránt, de foglalkoztatja őket a városi élet és az Apartheid valósága is.

Az Impressziók utolsó szekciójában a század második felének kiemelkedő képviselői, Pablo Picasso és Francis Bacon, valamint az amerikai pop art két főszereplője, Robert Lichtenstein és Andy Warhol jelenik meg, utóbbitól a Joseph Beuysnek ajánlott triptichon szerepel a kiállításon.

A tárlat vetítéssel zárul: többek között Monet és a fiatal Picasso életéről nézhetnek meg az arra felépített különteremben mozifilmeket a látogatók angol nyelven, magyar felirattal.

A JAG és a gyűjtemény
A múzeumi gyűjteményben Antonio Mancini által készített porén megjelenik Lady Florence Phillips, Sir Lionel Phillips bányászati ​​iparmágnás felesége, a gyűjtemény alapítója. Lady Phillips küldetésének tekintette, hogy városának egy magas művészeti értékeket képviselő művészeti múzeumot alapítson. Rábeszélte férjét és a tehetős dél-afrikai iparmágnásokat, hogy támogassák a múzeumalapítás ötletét. Lady Phillips a cél érdekében eladta különleges kék gyémánt ékkövét is, s ennek árából vásárolták meg férjével a gyűjtemény első darabjait. Kezdetben Hugh Lane, a brit kulturális színtér egyik ismert szakértője segítette a vállalkozást, javaslatokat téve a lehetséges műtárgyvásárlásokra. A hozzáértő kurátori munkának és a jelentős adományoknak köszönhetően már a megnyitón kiemelkedő minőségű, korabeli alkotásokat mutattak be. A galéria azonban több volt, mint a bemutatott alkotások összessége; Lady Phillips meggyőződéséhez hűen a civil társadalom és a kultúra számára is fontos helyszínné vált. Firenze példájából merítve, nyilvánossá, közgyűjteménnyé téve a galériát, lehetőséget biztosított az egész dél-afrikai társadalom számára a kulturális művelődésre. A JAG (Johannesburg Art Gallery) már a megnyitása óta kiemelkedő minőségű, modern anyagot mutat be, mely az évek során az új beszerzéseknek és adományoknak köszönhetően folyamatosan gazdagodott. Jelenleg 9000 darabos gyűjteményével a JAG a legnagyobb kiállítóhely Dél-Afrikában.

Koroknai Edit
Forrás: MODEM
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2018. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a