Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
2017. december 18., hétfő
spacer
Beszámolók
Interjúk
A hét arca
Határtalanul
Ismeretlen ismerősök
A nemzet erdélyi színészei
Művészek írták
Beszámolók
2017. november 21.
Tökéletességre törekedve

Az arca is énekelt, az egész lénye, pedig nem ő volt az ária előadója. Háttal a pódiumnak, a növendék produkcióját hallgatva Hamari Júlia tekintetéből, mosolyából, ahogy elégedetten nyugtázott egy-egy szépen sikerült frázist, a még jobb produkcióra ösztönző inspiráció áradt. A zenében élt, ahogy mindig, ma is.

Muzsikába merülő figurájából temérdek előadás és koncert tapasztalata sugárzott, az a tudás, amelyet napjainkban is megoszt a fiatal énekesekkel. Hetvenötödik születésnapján köszöntjük.

A sok-sok esztendeje, a Várban rendezett mesterkurzuson találkoztam először személyesen a világhírű mezzoszopránnal, s tapasztaltam meg, hogy néhány nap alatt is miként változhat előadás és előadó. Kisugárzása mindenkit még jobb teljesítményre ösztönzött, nagy empátiával kezelte az összes jelentkezőt, s a fent említett áriánál - emlékeim szerint - azért fordított hátat, hogy kevéssé feszélyezze a fiatal énekest. A sorozatot záró esten az összes résztvevő produkciójában rejlett valami Hamari Júlia tudásából, mindenkinek sikerült valami hozzáillőt, számára hasznosat megtanítania, átadnia. Hiszen sokszínű, izgalmas pályája mellett mindig is örömmel foglalkozott, foglalkozik másokkal, s ma is igyekszik tenni azért, hogy még szebben, varázslatosabban szóljon a zene…
Sajnos a november végére tervezett, magyarországi mesterkurzusa elhalasztódott, a születésnap kapcsán azonban érdemes áttekinteni kivételes művészi és pedagógusi pályáját, s felidézni az általa vallott ars poeticát.

Már huszonötévesen Herbert von Karajan vezényletével Mercedes a Carmenben, egy évvel később pedig a címszerepet alakítja Carlos Kleibert dirigálásával.  Következik Jean-Pierre Ponnelle rendezésében egy Rossini-sorozat Düsseldorfban, majd gyönyörű hangjának, kiváló énektudásának, stílusismeretének köszönhetően a rangos dalszínházak sora. Hamari Júlia a milánói Scalában, a londoni Covent Gardenben, a New York-i Metropolitan Operában egyaránt sikerrel lép pódiumra. Olyan karmesterekkel muzsikálhat, mint Claudio Abbado, Karl Böhm, Sergiu Celibidache, Solti György vagy Riccardo Muti…

A lemezek soráról nem is beszélve, amelyek között megtalálni A puritánokat, az Ernanit, a Titkos házasságot, az Oberont vagy A cigánybárót is. Akad album, amelyen dalokat énekel Varasdy Emmi kíséretével, s Mozart Requiemje, Mahler szimfóniája, Händel áriái sem hiányoznak a sorból.

Az énekesnő saját zenei világot teremt, s mindig a maga útját járja. Opera- és koncerténekesként egyaránt sikeres, mert tökéletességre törekszik. A fellépés napján ki sem mozdul a szobájából, arra koncentrál, hogy az esti előadás a lehető legjobbra sikerüljön, hogy elvarázsolja a közönséget, s megnyissa a nézőtéren ülő embereket. S ezt ugyanezt teszi tanárként is. Igyekszik segíteni abban, hogy a növendékek megnyilatkozzanak, hogy tehetségükkel minél jobban szolgálják a muzsikát.

Ahogy egy régi interjúban elmesélte nekem, a tanítás már fiatalkora óta érdekelte, gyakran előfordult, hogy segítséget nyújtott a kollégáinak. Az első mesterkurzusait Helmuth Rillinggel adta, s aztán sok éven keresztül volt a stuttgarti Zeneakadémia professzora.

„Ha ki tudok nyitni egy fiatalt, ha egyszer csak elkezd gyönyörűen szólni a hangja, akkor úgy érzem, mintha én magam énekelnék” - mesélte, s hozzátette azt is, nem volt nehéz számára az 1990-es évek közepén a tanításra helyezni a fókuszt, mert addigra a saját karrierjében megvalósította mindazt, amit akart. Az ifjú előadókkal pedig a mindennapjai része maradt az éneklés. 

Mesterkurzusokat mindig szívesen vállalt, fiatalokkal foglalkozott és foglalkozik a világ különböző pontjain, s azt vallja, a lényeg, az alapelvek már néhány nap alatt átadhatóak.

„A kurzuson az első, fontos pont a meghallgatás, hiszen ilyenkor állapítom meg, hogy ki milyen gonddal küzd. Az éneklésben nekem nem lehet hazudni. Minden fiatalnál akad valamilyen technikai hiba, s ennek a forrását kell felkutatni. Ha az ember talál rá orvoslást, akkor el tudja indítani a növendéket a megfelelő úton. Tehetséget, muzikalitást, fantáziát nem adhatok nekik, csupán segíteni tudom a kinyitásukat. Az éneklés ugyanis lelki sztriptíz, gátlásnélküli érzelmi megnyilatkozás. S a jó éneklés végtelenül természetes. A testnek, az agynak reflexszerűen kell dolgoznia. ”

A Stuttgartban élő, világhírű mezzoszoprán itthon is rendszeresen tart kurzusokat. Az egykori, Várban adott sorozat után az Óbudai Társaskörnek lett rendszeresen visszatérő vendége, s ezeket a néhány napos, nagy népszerűségnek örvendő foglalkozásokat egyik növendéke, Turjányi Miklós szervezte. Az utóbbi években pedig vidéki városokban is találkozhattak vele az ifjú énekesek, s az Operaházban, a Zeneakadémián szintén tartott kurzusokat. Növendékeinek sora is igen hosszú, megtalálni köztük Miklósa Erikát, Megyesi Schwartz Lúciát, Rőser Orsolyát, Varga Viktóriát, Birta Gábort, Brickner Szabolcsot vagy Bakonyi Marcellt is.

„Az énekes minden nap vizsgázik, s ez a teljesítmény iszonyatos koncentrációt igényel. Ezért is tartom fontosnak, hogy átadjam a tapasztalataimat, hogy a képességeimet, az évtizedek alatt felhalmozott tudásomat kamatoztassam. Erre esküdtem fel, s igyekszem az eddig megőrzött idealizmusomat továbbra is megtartani” - nyilatkozta korábban.

Ma már - haladva a korral - skype-on keresztül foglalkozik a kedvenc tanítványaival. S bár gyerekként hangszalagjait három orvos is alkalmatlannak nyilvánította az éneklésre, Hamari Júlia bebizonyította, a zene sokszor csodát tesz… Erre törekszik a növendékeivel is. Legyen ez így még sok évig, és bízzunk benne, hogy hamarosan ismét személyesen is találkozhatunk vele!

Isten éltesse a Művésznőt!

Réfi Zsuzsa
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2017. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a