Theater Online
spacer
spacer
Főoldal TESZT Temesvár Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Törőcsik Mari, Érdi Tamás 2017. november 23., csütörtök
spacer
Beszámolók
Interjúk
A hét arca
Határtalanul
Ismeretlen ismerősök
A nemzet erdélyi színészei
Művészek írták
Beszámolók
2017. október 31.
A szex hatalma

Egy mű betiltásának sokféle következménye lehet. Biztosan elkeseríti a szerzőt, de meg is akaszthatja fejlődésében, és a nemzeti kultúrának is kárt okozhat. Ráadásul örökre megváltoztathatja a mű befogadását.

Az alkotás hurcolni fogja magával a tiltás emlékét. Pedig milyen jó lenne például Sosztakovics sokféle címen (Kisvárosi Lady Macbeth, Katyerina Izmajlova, A Mcenszki járás Lady Machbetje) ismert operáját tisztán önértékén, minden rárakódott tudás nélkül nézni, hallgatni. De minthogy sorsa úgy alakult, ahogy, ezzel együtt kell felfognunk, megértenünk. Most a Mezzo TV-n a Lyoni Opera megvilágító erejű előadásában láthattuk.

A darabot 1934-ben mutatták be, hatalmas sikerrel. A Pravda azonban 1936-ban közölte a Zene helyett káosz című írást, amelyben a művet formalistának bélyegezték. (Volt olyan vélekedés is, hogy a cikket maga Sztálin írta, ám azóta kiderült, hogy Gyenyisz Zaszlavszkij követte el.) Mai szemmel nézve az operát, amely Nyikolaj Leszkov 1865-ben megjelent kisregénye alapján született, nyilvánvalónak látszik, hogy a szerző akarva sem tudhatta volna biztosabban kiprovokálni a korabeli hatalom haragját. Igaz, 1934-ben még nem tudhatott az 1936-ben elérkező „nagy terrorról”, viszont ismerhette az akkori művészetpolitikát, a párt által támogatott ízlést, a szocialista realizmus követelményét, és talán tudhatott (volna?) Mihail Bulgakov 1930-as kálváriájáról, vagy a két remek szatirikus vígjátékot író Nyikolaj Erdman szibériai száműzetéséről is. Nem tudhatjuk, mit tudott Dmitrij Sosztakovics, mint ahogyan azt sem, mi vezette a nagy vezért, a „gazdát”, amikor a Pravda cikkét közzé tette. Bizonyára nem a káosznak vagy hangzavarnak (akár így is lehet fordítani az említett írás címét) hallott zene volt a legfőbb problémája, bár esetleg az is. Ám lehet, hogy jobban zavarta a kispolgári erkölcsöt mindig is borzoló házasságtörési történet, és talán még annál is jobban a szibériai száműzetés jelenetsora, amely az akkoriban kiépülő, később Gaulag (javítómunka-táborok Főigazgatósága) néven elhíresült lágerrendszerre emlékeztethették, amelyről nyilván még célzást sem szeretett volna a nyilvánosság előtt látni.

A Lyoni Opera előadása tartózkodik minden politikai természetű áthallástól. Dmitrij Csernyakov rendezésében az opera elsősorban a testi szenvedély, a szexuális vonzás mindent elsöprő, pusztító erejéről szól. Egy erős, de érzékeny, a rámért megalázó női szerepet nehezen tűrő, gyönyörű asszony (a litván származású Aušrinė Stundytė énekli-játssza kiválóan) lázadásáról és lázadása kudarcáról. A produkció hatását fokozza az is, hogy lázadásához Katyerina nem jóképű ifjút, vonzó linkócit választ, amire az eredeti kisregényből következtethetnénk, hanem egy szemre is taszító, ám kétségtelen erőt sugárzó férfit (John Daszak).

Az asszony előbb megmérgezi hatalmaskodó apósát, akit a nyitó jelenetben Vlagyimir Ognovenko a gépírónőkkel fraternizáló, csipkelődő, nekik udvarolgató joviális főnökként mutat be, majd tutyimutyi férjét szeretője megöli. A gyilkosok összeházasodnak, az esküvőn groteszk boldogságban ünneplik a hatalom és a vagyon átvételét. Ám a második gyilkosságot a rendőrség fölfedezi, a bűnös párt száműzetésre ítélik. Szibériába menet a férfi megcsalja, elhagyja, kihasználja és megalázza az asszonyt, aki végül vetélytársnőjét is magával ragadva, vízbe öli magát. Legalábbis az eredeti forgatókönyv szerint. A lyoni előadásban Katyerina elektromos zárlatot okoz, így mindhármukkal áramütés végez.

Az előadás próbára teszi nézője brutalitástűrő képességét. De aki bírja, annak erős, megrendítő élményt nyújt.

Zappe László
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2017. - THEATER Online - theater.hu

A Theater Online megjelenését támogatja a