Theater Online
spacer
spacer
Főoldal Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Pápai Erzsébet , Göttinger Pál, Ráckevei Anna, Albert Alpár 2017. február 25., szombat
spacer
Művészek írták
Interjúk
A hét arca
Határtalanul
Ismeretlen ismerősök
A nemzet erdélyi színészei
Művészek írták
Beszámolók
2016. december 1.
Bűn és bűnhődés – Vígszínház

Az eredeti mű – műfaja eszmeregény – struktúráját és feszültségét nem a nyomozás izgalmai, hanem a szereplők belső drámái adják. Sok híres színpadi feldolgozás után, most Michal Dočekal prágai rendező vitte színre az újra fordított – magyar szöveg: Térey János – színi változatot.

A színpadi keretek természetesen nem tudnak a regényből minden szálat átvenni, elvarrni. Sőt, a mű főtémájának „eljátszása” is a cselekményességet igényeli.
 Az előadás struktúráját a rendező és Iva Klestilova dramaturg készítették a Vígszínház számára. És ebben a felfogásban most a nyomozás, a tettes, Raszkolnyikov és a rendőrbíró detektív, Porfirij harca lenne inkább a fókuszban. A színházba járók számára ez hálásabb megközelítés, mint egy súlypontjában filozofikus, szociálpszichológiára érzékeny, összetettebb játék.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Orosz Ákos, Bach Kata – jelenet
A gyilkost játszó Orosz Ákos és a nyomozót alakító Stohl András küzdelme akár mindkettejük jutalomjátéka lehetne, de a mérleg – a közönség tapsban biztonsággal mérhető ítélete szerint is – Stohl javára billen. A premieren a népszerű színész erősen Peter Falk Columbóját idéző ellenállhatatlan elemekkel és gegekkel hódítja meg a nézőt. Stohl nyilatkozatában meg is erősítette, ezzel az eszközzel tudatosan él.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Bennem felmerült – a régi bölcsesség a felcserélhető rab-pandúrokról – milyen előadás lenne, egy fordított szereposztásból, esetleg szivar nélkül? Hasonlóan szimbolikus cselekvés, amikor az első jelenetben a színpad közepén álló boncasztal belsőségeibe markolnak. Kérdezek magamban újra, netán az író ismerhette a Richard von Krafft-Ebing pszichiáter Psychopatia Sexualis című szakkönyvet?  A Bűn és Bűnhődés 1866-ban jelent meg, de Krafft-Ebing főművét csak 1886-ban írta. Nem irodalom, de egykor még sikeresebb olvasmány volt, mint Dosztojevszkij regénye. A perverziókat egészében áttekintő kötetet az Osztrák-Magyar Monarchia szinte összes könyvtárából eltüntették az izgalomba hozott olvasók. Pedig a szerző előrelátó volt, hogy elbátortalanítsa a laikus olvasókat, a legpikánsabb szörnyűségeket szándékosan latinul írta le. Valószínűnek tartom, hogy Dočekal ma mégis olvasta az alapmű valamelyik újabb kiadását, és a párhuzamos tanulságokat ebben a színpadi munkában is kamatoztatta.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Orosz Ákos
Több – szerintem kicsit illusztratív – szadista-mazochista jelenet mellett minden esetre a díszletfalakon is feltűnnek üvegszekrények. Amelyeknek életmentő üvegtörő-kalapácsot kellene tartalmazniuk, de itt – szarkasztikus üzenetként – hatalmas baltákat láthatunk. A többesszámra, pontosabban a téri, tárgyi megkettőzésre visszatérek még.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Stohl András, Orosz Ákos – jelenet
Előbb a látvány szerepét kiemeljem – az egyik főszereplő a díszlettervező Martin Chocholoušek. A képzőművészet kortárs múzeumi tere, a szinte üres white cube, valami hasonló a fehér (majd kettőzött) kocka-terek szerepe most. A képzőművészeti kiállítótér ebben a formában a műtárggyal egy ideológiai, szakrális térben találkozhat a „témával”, ami így külső realitásoktól „megtisztítva” mutatkozik. Itt is felerősödik, a csempék, ilyen-olyan beszélő tárgyak jelentése. Ebben a kortalan neutrális miliőben találkozik a fizikai bűnténnyel Porfirij. És a tett pszichés patológiás vetületével Raszkolnyikov vagy barátja Razumihin – Wunderlich József is.
Börcsök Enikő – jelent
A második felvonásban a tér a színpad feneke felé megkettőződik. A dupla teret „áttetsző fal” választja el/ köti össze. A néző számára a bűn kettős természete triviálisan jelenik meg. Ennek az izgalmas, de rengeteg illeszkedést, precíz tempót diktáló „fejlődő látványnak” konzekvens végig vitele az előadás második részében egyszerre rendezői és tervezői bravúr. Lényegében a néző és a szereplők együtt élik meg a totális – fizikai és filozófiai – elbizonytalanodás frusztráló élményét. A nézők többsége Stohl figurájának szurkol, kívánja, hogy a gyilkos megtörjön. Dočekal ezt úgy vezeti le, hogy Raszkolnyikov a bibliai Lázár-történet alteregója. Egy lélekben halott ember feltámadását akarja láttatni. A fentieket természetesen kiterjesztve nézzük, hisz a hívek és hitetlenek kétezer éve – valószínűen konstans arányban – tele vannak gyilkosokkal. A világot kéne lélekben feltámasztani.
Jelenet az előadásból
Az előadásban a cselekményt pergető többi „páros”, Katyerina Ivanovna/Börcsök Enikő – , Marmeladov/Hajduk Károly – , Szonya/Bach Kata – , és Anya/Hegyi Barbara –, Dunya/Bata Éva – , és Szvidrigaljov/Lengyel Tamás – pontos játékkal hozzák a rájuk szabott formát. Bár a rendező úgy nyilatkozott, hogy kíváncsi, mi lesz a két főhőssel, ha besorakoztatja őket a mellékszereplők közé, ez eleve nem sikerülhet, mert akkor nekik is főszereplőként kellene formátumossá lenni.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Orosz Ákos, Bach Kata
Erre a regény terjedelme elegendő keretet adott, itt a közönség türekméhez alkalmazkodó két felvonásnyi terjedelem kalodaként fékezi a színészek energiáit, tehetségük hasznossá tételét. Időben tartott jelmezeik viszont „túlsegítik” őket. Sylva Zimula Hanáková annyira beszédes ruhákba öltözteti őket, hogy ezzel is többnyire elvesz játéklehetőségeikből. Térey János szövege viszont mai módon beszélhető, segíti a pszicho műfaji működést.
Fotó: theater.hu - Ilovszky Béla
Jelenet az előadásból
A játék látványa pedig kiemelkedő: a bűnügyi laborban folytatott élveboncolás kettéhasadt terével harmadik főszereplőként szolgálja a világ tudathasadásának kozmikussá formálódó olvasatát.

Szegő György
látványtervező
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2017. - THEATER Online - theater.hu
Az oldalt támogatja az Informatikai és Hírközlési Minisztérium.
Szerverünk üzemeltetője és a Theater Online támogatója a GTS Hungary Távközlési Kft