Theater Online
spacer
spacer
Főoldal Fórum Képügynökség Képeslap
  
spacer
Képgaléria Színházak Portré Hírek Írások Bemutatók Linkek
spacer
Születésnapos: Reviczky Gábor, Leblanc Győző, Röthler Balázs, Pinczés István, Vókó János, L. Simon László 2017. március 28., kedd
spacer
Művészek írták
Interjúk
A hét arca
Határtalanul
Ismeretlen ismerősök
A nemzet erdélyi színészei
Művészek írták
Beszámolók
2016. február 28.
A fjordok geometriája
Ibsen: Brand – Nemzeti Színház (2016. 02. 06.)

„Hogy Brand éppen pap, az nem lényeges; a mindent vagy semmit követelés az élet minden más területén is fennáll, szerelemben, művészetben, stb. Brand én magam vagyok legkülönb pillanataimban…” – írta Ibsen a műről és címszereplőjéről.

Fenn, neutrális térben játsszák az előadást – a harmadik emelet magasságában, és szimbolikusan is. A Kaszás Attila terem eredetileg talán festő- vagy próbateremnek épült. Most Ibsen története egy falu próbatétele. Egy falué, ami a szerző és a néző számára a társadalom lombikja. Amint maga a színház is.
Fotó: theater.hu – Ilovszky Béla

Úgy kezdődik a játék, hogy a nézőtől balra húzódó oldalfal magas lábazatán araszolva, jegesen kék akusztikai táblák illesztő-réseibe kapaszkodva, egy kvázi mászó-falhoz tapadva érkeznek a szereplők. Norvégia isten háta mögötti, kegyetlen életfeltételeket diktáló zárt fjordját érzékelteti ez a fura nyitás. Különös, mert maga a színpad enteriőrként berendezett. A térbe kis lépegető-szigetek vezetnek be, amik – valami zsugorfóliába tekert fehér csomagok – kékes jégtáblaként hatnak. 
Fotó: theater.hu – Ilovszky Béla

A valamiféle megváltót játszó Trill Zsolt szülőfaluja ez, ahol hamarosan meg is választják tiszteletesnek. Miközben ő elhódítja egy festő menyasszonyát, Agnest, aki később az ő felesége lesz. Agnest Trokán Nóra alakítja – áttetsző, angyalian szép szelídséggel.
Trokán Nóra, Trill Zsolt
A Zsótér-Trill-Trokán trió közös sikere a kritikusok díját 2015-ben „legjobb rendezés” és „legjobb férfi főszereplő” kategóriákban is elnyert előadás. A díszlet – extrán minimalista – hozzájárulása nálam ugyancsak „díjazott” – a díszlettervező Ambrus Mária.
Fotó: theater.hu – Ilovszky Béla

Amikor a szereplők bekúsznak a játéktérbe, és lassan felfogjuk a helyet és a kapcsolatokat – a fjord öblét és a festő-pap-Agnes háromszöget – ráismerek Edward Munch öblére, annak pszichológiai párjára. Munch egy életen át festette, rajzolta a háza melletti öblöt, mint lelke belső tájképét. Csak Ambrus Mária térbeli „linómetszete” keményebb rajzolatú. Két ülőgarnitúra és egy három kerek asztalból álló sziget/sziklacsoport kicentizett geometriája adja az öböl „ívét” és a település házait.
Fotó: theater.hu – Ilovszky Béla
Az előadás figurái ugyancsak félig mai, félig retró módon, de a skandináv jeges-ködös miliő érzetét keltik. A jelmeztervező: Benedek Mari. Az egésznek van egy visszafogott, napfény-nélküli, „D-vitamin hiányos” karaktere. Az ülőgarnitúrák a pap házának mind a külsőjét, mind belsőit képesek szimbolizálni – de alapvetően funkcionálisak.

Az asztalokból szellemes elemes játék-templom épül a játék második felében. Mivel az előadás magyarországi ősbemutató, nincs képem más előadásokról, csak érzem, hogy valami bravúr működik – nem csak a rendezésben –, hanem együtt: a dramaturgiában és a látványban is. A dramaturg: Ungár Júlia fantasztikusan tömörít. Az egyénített sorsok közérthetően válnak eszkatológikussá. Az ilyesmi eleve komoly teljesítmény. „Az egész okfejtést éppen úgy végigvezethetném, ha egy szobrászt vagy egy politikust választottam volna szereplőül:” – írta művéről Ibsen.

És ez talán nem irónia, inkább írói bölcsesség, szimbolizmus és realizmus keverése. Rómában írta a művet, egy évvel a Peer Gynt előtt. Istent – akit általában jóságos, szakállas öregnek lát a világ – most Brand „visszagyerekesíti”.
Trokán Nóra, Trill Zsolt
Nem úgy szeretné látni, ahogy a fjordbéli falu népe. Akik megengedő idős figurát szeretnének, ha már a természet annyira zord. A kulcsmű papjának képzelete, játéka e helyett fiatal szigorú isten-alakot mintáz. (Brand több skandináv nyelven „tüzet” jelent.) Ibsen Brandja követel a híveitől. A falu lelkesen választja meg lelki vezetőnek. Ám amikor saját kegyetlen példáját mindenki számára felállítja, teljesítést vár el, akkor „visszafordulnak”, magára hagyják Brandot.

Trill Zsolt egyszerre megfelel a karizmatikus népvezérrel szembeni elvárásoknak, de képes egy halk, belső hangot is megszólaltatni. Ez színészi teljesítmény, amiben Trokán Nóra, mint feleség, és Törőcsik Mari, mint kapzsi, akarnok, szívtelen anyafigura is segítik. Brand embertelen követelései ellenére is képes a fent idézett Ibsen-kulcsszerepet szimpatikus, a néző számára elfogadható alakká gyúrni. Nézőiként faluja/társadalma részeivé válunk a fjordban. Ez a Nemzeti Színház újrarendeződő, identitáskereső korszakában Vidnyánszky sikere is. Zsótér meghívása egy kicsinyes, előítéletes környezet figyelmének kihívása. Nem provokáció, hanem kaland, amit Vidnyánszky és Zsótér jó csapatmunkával abszolválnak.
Fotó: theater.hu – Ilovszky Béla
Trill Zsolt, Törőcsik Mari

Nemcsak a Trill, Trokán, Törőcsik hármasa hiteles, de az Ejnar festőt alakító Mátyássy Bence, a bírót alakító Mátray László vagy a prépostot formáló Horváth Lajos Ottó is hús-vér alakok egy szimbólumokkal, hittételekkel operáló elvont játékban. Törőcsik Mari második szerepében, Gerd drámájában is impozáns, anyaként pedig színészkirálynő. A gyerek, Mátyássy Kála Cecília (kiscsoportos) jelenléte Törőcsik Mari játékával párhuzamos, ösztönös minőség. A gyerekkel közös színpadi lét meglepetés, Zsótér-színház, amelyben a játék/gyerekjáték archetípusa jelenik meg. Ezt a „mesét” erősíti fel a rímben tartott élőbeszéd.
Fotó: theater.hu – Ilovszky Béla

Végül a tér kinyílik a Soroksári út felé néző erkély, kozmikus léptéket igen szellemes koreográfiával érzékeltető bejátszásával. A hidegre világított, kékeszöld üvegfalon áttör – a talán római karácsonyi tűzijátékok ihlette – írói szcéna: Isten létének kettős hite: hogy a kultúrtörténetben a kozmoszba/mennyekbe vetített felettes én bennünk, az elzárt falu lakóiban – bennünk nézőkben – elidegenítés nélkül, templomi pirotechnika nélkül is lehetséges költői lehetőség.

Szegő György
látványtervező
spacer
spacer
spacer
Főoldal Médiaajánlat Szolgáltatásaink Partnerek Impresszum Linkek
© 2017. - THEATER Online - theater.hu
Az oldalt támogatja az Informatikai és Hírközlési Minisztérium.
Szerverünk üzemeltetője és a Theater Online támogatója a GTS Hungary Távközlési Kft